Ilskan mot Cloettas nya reklam: ”Är vilseledande”

Ett av fyra barn lider av överviktigt i Sverige
Den nya Gott & Blandat-påsen Äkta Fruktgodis likställs med en fruktsallad.
Foto: Privat / Topphälsa, Facebook
Produktens marknadsföring är i huvudsak: ”50 procent frukt – 100 procent godis”.
Foto: Cloetta
Ann Fernholm är vetenskapsjournalist, författare och tidigare docent i molekylär bioteknik vid Uppsalas universitet.
Foto: Privat / Topphälsa
Inlägget har tagits bort på grund av ”vilseledande marknadsföring”.
Foto: Facebook

Den nya Gott & Blandat-påsen Äkta Fruktgodis likställs med en fruktsallad.

Senaste veckan har 56 anmälningar kommit in till Konsumentverket mot producenten Cloetta.

– Marknadsföringen är otroligt vilseledande, säger Ann Fernholm, vetenskapsjournalist och biokemist. 

Cloettas nya Gott & Blandat-påse Äkta Fruktgodis, lanserades i mitten på maj och beskrivs som ett ”resultat av långt utvecklingsarbete”.

Marknadsföringen innehåller flera kopplingar till frukt och i annonser på Facebook har företaget jämfört godiset med en fruktsallad. 

Godisföretaget Cloetta har jämfört godis med en fruktsallad i två inlägg på Facebook.
Foto: Facebook
Inlägget har tagits bort efter kritik om vilseledande marknadsföring.
Foto: Facebook
Cloettas nya Gott & Blandat-påse ”Äkta Fruktgodis” jämfördes med en fruktstund.
Foto: Facebook

Expertens kritik – anmäler till Konsumentverket

Ann Fernholm är vetenskapsjournalist, författare och tidigare docent i molekylär bioteknik vid Uppsalas universitet. Hon har reagerat starkt på Cloettas marknadsföring i ett blogginlägg

– Förpackningarna borde granskas innan de får användas i butiker. Nu krävs det att vi anmäler för att något ska ändras, säger hon.

Något som Fernholm och 56 andra nu har gjort.  

Skillnad på frukt och juicekoncentrat

En stor del av det som Cloetta kallar för frukt är egentligen juicekoncentrat, en ingrediens som Världshälsoorganisationen varnar för

– Ur ett sockerperspektiv är det otroligt stor skillnad. Juicekoncentrat är lika sött som sirap och nyttiga vitaminer har kokats bort, berättar Fernholm. 

När juicekoncentrat framställs försvinner fruktens nyttiga fibrer och en hel del vitaminer. Kvar blir en sirap av högkoncentrerat socker, berättar Fernholm. 

– Ersätter vi vår vanliga frukt med Cloettas godis, som även innehåller tillsatt socker, riskerar vi vår hälsa.

Enligt marknadsföringslagens tionde paragraf, punkt 2, får företag inte använda sig av ”vilseledande påståenden som kan påverka vår hälsa”. 

– Lagen är till för att skydda oss konsumenter från att företagen ska få sina saker att framstå som nyttigare än vad de är. Det stör mig att de försöker lura, säger Fernholm. 

Cloettas svar på kritiken: ”Förstår missuppfattningen”

Gott & Blandat-påsen Äkta Fruktgodis har främst marknadsfört genom en reklamfilm på tv med budskapet: 50 procent frukt – 100 procent godis. 

Men även via sociala medier där Cloetta har publicerat bilder på ”maträtter” gjorda av godis. 

Enligt företaget har marknadsföringen haft en lekfull tonalitet.

– Vi har tyckt att det har varit uppenbart att det inte är en regelrätt jämförelse, utan att inläggen har varit formulerade med humor. Vi förstår dock nu att detta kan missuppfattas och har därför valt att ta bort de inläggen, säger Mikael Blomqwist, kommunikationschef för Cloetta Sverige, 

Kunde ni ha gjort annorlunda?

– Ja, vi tar till oss kritiken och förstår att detta har kunnat missuppfattas, vilket givetvis aldrig var meningen, säger Mikael Blomqwist. 

Fokuset i produktens marknadsföring kommer fortsätta att vara: 50 procent frukt – 100 procent godis.

Innehållsförteckning: Gott & Blandat Äkta Fruktgodis

Gott & Blandat Äkta Fruktgodis Bär & Frukt

Fruktbaserade ingredienser 51% (koncentrat från: äppelpuré 35%, päronjuice 16%; fruktjuice från koncentrat: jordgubb 0,1%, hallon 0,1%, blåbär 0,1%, granatäpple 0,1%), socker, glukossirap, stärkelse, syra (citronsyra), naturliga aromer, färgande livsmedel (koncentrat från: svart morot, sötpotatis, äpple, morot, svarta vinbär, rädisa, körsbär), vegetabiliska oljor (kokos, raps), ytbehandlingsmedel (karnaubavax), antioxidant (askorbinsyra), färgämnen (kurkumin, paprikaextrakt).


Gott & Blandat Äkta Fruktgodis Tropisk


Fruktbaserade ingredienser 51% (koncentrat från: äppelpuré 35%, päronjuice 16%; fruktjuice från koncentrat: persika 0,1%, mandarin 0,1%, passionsfrukt 0,1%, ananas 0,05%), socker, glukossirap, stärkelse, syra (citronsyra), naturliga aromer, färgande livsmedel (koncentrat från: morot, svarta vinbär, sötpotatis, äpple, safflor, spirulina, rädisa, körsbär), vegetabiliska oljor (kokos, raps), stabiliseringsmedel (sorbitoler), ytbehandlingsmedel (karnaubavax), antioxidant (askorbinsyra), färgämnen (kurkumin, paprikaextrakt).


Källa: Cloetta

Se även: 

”Ankan” tas på bar gärning i På spåret

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.