Ilskan hos de boende – efter Googles miss

Följ senaste nytt i Expressen TV
Kjell Ek får lotsa besökare som har hamnat på fel adress minst två gånger i veckan.
Foto: Stefan Westerlund, Ljusdals-Posten
Googles karta visar bara fram till hus nummer 15 på Kilbovägen som egentligen har hus längst hela vägen, upp till nummer 72.
Foto: Google Maps

Kjell Ek får lotsa besökare som har hamnat på fel adress minst två gånger i veckan. 

Googles kartor visar bara hus fram till nummer 15 på den fyra kilometer långa Kilbovägen i Färila, vilket Ljusdals-Posten var först att rapportera om. 

– Det värsta är att ambulans eller räddningstjänst riskerar att köra fel, säger Kjell Ek. 

Den som knappar in en adress på Kilbovägen, med högre nummer än 15 hamnar hemma hos Kjell Ek, 84, eller grannen Märta Simmesgård, 88, på nummer 10. 

Kilbovägen i Färila är fyra kilometer lång, med hus på båda sidor upp till nummer 72. Men GPS-positionen via Googles kartor visar bara några hundra meter av vägen. 

Kjell Ek har bott i ett av de första husen på vägen med ojämna nummer sedan 40 år tillbaka. Han har fått ta emot flest felkörare av grannarna genom åren. 

– Det har varit värst i sommar. Folk kommer flera gånger i veckan och varje gång måste jag visa vart de ska åka, säger Kjell Ek. 

Oväntade leveransen – en dialysmaskin

En dag fick han oväntat besök av en transport som började lasta av en dialysmaskin som någon längre ut på vägen hade beställt.  

– Jag hann stoppa avlastningen precis, men det har hänt flera gånger att andras paket lämnas på min bro, berättar Kjell Ek. 

– Det västa är ju om ambulans eller räddningstjänst skulle köra fel när någon behöver akut hjälp, tillägger han. 

Hemtjänsten knackade på: ”blev gråtfärdig”

I hus nummer 10, på andra sidan vägen, bor Ingrid Simmesgårds mamma Märta Simmesgård, 89, som även hon får besök av folk som kört fel. 

Allt från privatpersoner, hemtjänst och transportföretag kommer hem till Märta Simmesgård och är övertygade om att de har hamnat rätt. 

– Mamma blir nästan gråtfärdig när folk tränger sig på. De tror mer på Google än personerna som bor i husen, säger Ingrid Simmesgård. 

Google: ”Uppmanar användare att rapportera felaktigheter”

En dag fick Ingrid Simmesgård nog, efter att hemtjänsten knackade på hos hennes mamma och påstod att hon behövde hjälp. Ingrid Simmesgård försökte nå Google, men fick inget svar. 

– Det var en automatisk röst som svarade att man ska gå in via sitt Googlekonto och lägga till adressen själv. Men det är ju inte mitt jobb att göra, säger hon. 

På fredagen fick Expressen besked av Google att problemet i Färila äntligen är åtgärdat. Det kan dock ta upp till ett dygn innan uppdateringarna 'går live' för alla. 

– Vi använder en rad olika källor för att skapa en så detaljerad och uppdaterad karta som möjligt i Google Maps, inklusive tillförlitliga tredjepartskällor, användarbidrag, Street View-bilder och satellitbilder. När det uppstår felaktigheter arbetar vi för att åtgärda dem så snabbt som möjligt. Vi uppmanar också alltid användare att rapportera felaktigheter till oss så att de kan korrigeras, säger Andrea Lewis Åkerman, kommunikationsansvarig på Google. 

Se även:

30 lastbilar körde fel samtidigt – trafikkaos i lilla byn

Trafikkaos på grund av fel adress

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.