Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Ilska mot Ryan Airs aktion mot autistiske Leo, 15

Helen Estella går hårt åt Ryanair.Foto: Privat

Ryanair har hamnat i blåsväder efter att en mamma anklagat dem för att ha nekat hennes funktionsnedsatte son att flyga.

”Skäms på er, Ryanair, ni är en skam!” skriver hon i ett inlägg på Facebook.

Men flygbolaget menar att det inte stämmer, enligt Daily Mail.

En fejd mellan en brittisk familj och flygbolaget Ryanair har blossat upp till en stor snackis det senaste dygnet.

I flera inlägg på Facebook, som har delats över 60 000 gånger, har Helen Estella från Doncaster förklarat att hennes son Leo, 15, vägrades ombord på ett flygplan tillhörande Ryanair.

Leo lever med autism och intellektuell funktionsnedsättning och hade varit på semester i Alicante med sin assistent. På vägen hem förbjöd Ryanair pojken att ta ombord den docka som han använder som ett trygghetsredskap i vardagen.

Enligt mamman gäller det dockan på bilden:

Foto: Privat

Tillkallade poliser 

Mamman menar att Ryanair hävdade att dockan räknas som handbagage och därför måste erläggas med en avgift.

Leo blev aggressiv och våldsam när han inte fick ta med sig dockan ombord och när personalen sedan lade händerna på honom uppstod tumult, enligt mamman.

Flera poliser tillkallades och Leo fördes till en flygplatsläkare för att få lugnande medicin.

Familjen hade på förhand bett om att få assistans vid incheckningen just på grund av Leos diagnos, men fått nobben, hävdar mamman.

”Min stackars Leo är fast på flygplatsen i Alicante och de vill ta betalat för att ta med hans docka på flygplanet. Han fick ett stort sammanbrott och de har tagit dit fem poliser men vägrade att låta honom gå ombord på planet. Han är livrädd och fast i Alicante. Skäms på er, Ryanair, ni är en skam! Hans assistent bad om extra assistans men Ryanair nekade det också bara för att Leo kan gå själv. Inte alla funktionsnedsättningar är synliga, era idioter!” skrev mamman i ett inlägg på Facebook.

Ryanairs svar

Ryanair erbjöd Leo och assistenten ett nytt flyg men först under tisdagen, vilket inte fungerade. Därför var de tvungna att boka helt nya biljetter via ett annat flygbolag.

”Köpte nya biljetter med Jet2. De gav honom en hel rad med säten för sig själv. De har satt honom i en rullstol eftersom han är lite dåsig efter medicinen och de kommer att eskortera honom till flygplanet och låta honom gå på först, samt se till att han kommer på plats innan de släpper på någon annan”, skrev mamman i ett senare inlägg.

Ryanair har bemöt kritiken och hävdar att det var assistentens eget beslut att han och Leo inte skulle resa med planet till följd av det tumultet, skriver Daily Mail.

Flygbolaget menar också att deras baggage lastades av planet när de aldrig dök upp för boarding och aldrig ”nekades” att resa med.

Hyllar annat flygbolag

På bilder inifrån hemresan kan man se hur Leo har ett helt säte för sig själv, samt sitter och pratar med en av de flygvärdinnor som hjälpte honom under flygningen.

Leo och en av flygvärdinnorna.Foto: Privat

I ett inlägg på Facebook konstaterar mamman att ”han äntligen är på planet”, samt tackar flygbolaget Jet.

”De var helt enastående. Personalen stannade med Leo från det att de köpte biljetterna och satt med honom på golvet när han var för rädd för att gå på flygplanet, där de lugnade och tröstade honom”, skriver hon, och fortsätter:

”Jag kan inte tacka er tillräckligt för att ha fått hem min funktionsnedsatte son, och att ni behandlade honom med ömhet, värdighet och respekt. Autistiska barn behöver lite extra tid på sig ibland, de behöver inte poliser som hotar”.

https://www.facebook.com/dita.crystale/posts/2283985758535770