Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Ilska mot känd butikskedja – efter kundens vittnesmål

Det är ord mot ord efter det som hände i butiken.
Vittnesmålet i sin helhet.

En stor butikskedja i Storbritannien anklagas för att "prisa rasism".

Vittnen hävdar att en butiksanställd blev utsatt för rasism av en kund – och att kunden sedan fick gå före i kön efter det.

– Jag vill inte bli hjälpt av en svart person.

Det påstås en kund ha sagt till en kvinnlig anställd inne på den brittiska butikskedjan Primark i östra London.

Kunden Do Na Marie och hennes dotter påstår att de blev vittne till det hela och de skrev senare ett inlägg på Facebook, vilket har uppmärksammats av flera medier, däribland brittiska Metro, The Sun och Daily Mail.

Mamman och dottern reagerade främst på hur butikschefen reagerade och agerade. Till saken hör att samtliga personer i butikskassorna var svarta.

– Chefen, som var vit, gick fram till henne och sa att ”det var väl onödigt att säga så där”, tog hennes kläder och hjälpte henne själv, säger hon och fortsätter:

– Många av kunderna som köade var också svarta och chockades av att den här kunden fick expressbetjäning efter att ha trakasserat en anställd rasistiskt.

Uppmanar till bojkott

Efter den påstådda incidenten har flera kunder talat om en bojkott av kedjan, samt manat till stöttning av de anställda i butiken.

Primark hävdar å sin sida att man har utrett händelsen internt.

– Vi har undersökt anklagelserna och våra butiksanställda är inte medvetna om några rasistiska kommentarer i vår butik på onsdagen. Primark tolererar ingen rasism eller diskriminering av något slag, säger en representant för företaget till Daily Mail.

De förklarar även att kunden inte flyttades till en annan kö på grund av de påstådda kommentarerna. 

– Kunden flyttades från byteskassa till en försäljningskassa för att betala för sina varor, säger företagets talesperson till Daily Mail.

I en intervju med tidningen The Sun vidhåller butikskedjan vidare att det inte har hänt, och att de har kontrollerat övervakningskamerans material.

– Slutsatsen av utredningen är att ingen av de anställda har agerat med vetskap om de påstådda rasistiska kommentarerna av den här kunden. Primark ser väldigt allvarligt på den här typen av anklagelser. Så fort vi fick reda på det här inledde vi omedelbart en grundlig utredning, säger en talesperson till tidningen.

"Ett hatbrott"

Personer i sociala medier har däremot reagerat på butikskedjans svar.

Flera menar att butikskedjan "prisar rasism" i stället för att ta avstånd.

Aktivistgruppen Black Activists Rising Against Cuts (BARAC) skriver på Twitter:

”Ett hatbrott har ägt rum och accepterats av butikschefen, som bortsåg från andra svarta och muslimska anställda och kunder, och visa varken hänsyn för lagar eller policies”. 

https://twitter.com/BARACUK/status/988777152576479234

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.