Ilska mot Arla efter manipulerade bilden

En bild från grekiska ön Santorini.
Foto: Michael Virtanen / TT
Arlas förpackning saknar korsen.
Foto: Arla
Nuri Kino.
Foto: Pressbild

Arlas förpackningar med grekisk yoghurt har väckt ilska hos kristna.

Illustrationen på förpackningen föreställer kyrkor i Grekland. 

Men en liten detalj saknas: Korsen. Nu ber Arla om ursäkt. 

– Vi är jätteledsna att folk har tagit illa vid sig, och det har definitivt inte varit vår mening, säger Erik Bratthall, presschef på Arla Sverige.

På Arlas plastförpackningar med grekisk yoghurt är det en detalj som saknas. Illustrationen som pryder plastburken föreställer kyrkor baserade på ett foto. 

Men kyrkorna på fotot har kors på taken – det har inte kyrkorna på illustrationen. 

De ändrade bilderna har uppmärksammats i sociala medier, bland annat av journalisten och författaren Nuri Kino, som bland annat är krönikör på tidningen Dagen.

– Det var en vän som var och handlade yoghurt och upptäckte den här hinken. Hon blev upprörd över att detta nått ända till Arla, vi känner ju alla Arla som det mest svenska som finns typ, säger Nuri.

Fler har retuscherat bort kors

I höstas uppmärksammades även att livsmedelskedjorna Lidl och Nestlé också använt retuscherade versioner av kyrkor på sina förpackningar, något som väckte starka reaktioner i sociala medier.

– Många som kommer från länder som Nigeria, Pakistan, Irak, Syrien och andra länder där kristna förföljs, de blir djupt kränkta. I deras länder är borttagandet av ett kors symbol för något mycket farligare, nämligen förföljelse, massaker och folkmord. Jag påstår verkligen inte att Arla sett detta i det sammanhanget, men man måste sätta saker i rätt kontext för att förstå varför vissa kan bli kränkta, upprörda och till och med rädda.

Korsen med på andra förpackningar

Erik Bratthall, presschef på Arla Sverige, säger till Expressen att de inte vet varför korsen försvunnit i illustrationen.

– På våra tetrapaksförpackningar är det ett fotografi, och där är korsen med. Men på den här illustrationen har korsen inte kommit med, och vi har ingen bra förklaring till varför det blivit så, säger han och fortsätter:

– Vi är jätteledsna att folk har tagit illa vid sig, och det har definitivt inte varit vår mening. Dels så undersöker vi hur det kommer sig att det har blivit så här, dels har vi nu satt i gång en process för att illustrationen ska bli korrekt.

”Visar att de tar det på allvar”

Nuri Kino säger att han är nöjd med att Arla agerat snabbt, och tagit kritiken till sig.

– Det visar att Arla faktiskt tog det på allvar när de blev uppmärksammade på att det var en manipulerad illustration på förpackningen. Enligt mig ska inga religiösa symboler tas bort, varken den ena eller den andra, säger han.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.