Illaluktande person får inte längre åka buss

Publicerad

Upplands Lokaltrafik bad en bussresenär att sluta åka med dem.

Mannens lukt har enligt chaufförerna blivit ett arbetsmiljöproblem, skriver UNT.

– Vi har försökt behandla det här på ett så känsligt sätt som möjligt, säger UL:s informationschef Sture Jonsson till Expressen.se.

Enligt busschaufförerna ska andra passagerare ha bett om att bli avsläppta tidigare på grund av lukten från mannen, skriver Upsala Nya Tidning. Busschaufförerna har beskrivit situationen som ett stort arbetsmiljöproblem och krävde i en skrivelse till UL:s ledning härom veckan att något skulle göras.

Två medarbetare från UL träffade då mannen och påtalade att hans personliga hygien måste förbättras väsentligt. Om han inte gjorde så skulle han avvisas från bussarna, skriver UNT.

Människoöde

Hur tänkte ni när bestämde er för att skicka två medarbetare att prata med mannen?

– Bakom en sådan här historia döljer sig ofta ett människoöde. Därför ville vi på bästa sätt möta den här personen, säger UL:s informationschef Sture Jonsson till Expressen.se.

– De hade ett lugnt samtal med den här mannen. Så som han har det nu kan han inte fortsätta åka buss med vår trafik, eftersom det drabbar både förare och resenärer. Vi har försökt behandla det här på ett så känsligt sätt som möjligt, säger Sture Jonsson till Expressen.se.

Hur mår mannen efter det här?

– Det vet jag inte. Vi har inte haft någon mer kontakt med honom. Jag hoppas att han får vara i fred så mycket som möjligt. Vi vill inte dra mer uppmärksamhet till honom än vad som redan är, säger Sture Jonsson till Expressen.se.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag