Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Ikea läxas upp
av Saudiarabien

Nu kommer kritik från Saudiarabien mot Ingvar Kamprads Ikea för de raderade kvinnorna. Här en av bilderna där en kvinna tagits bort.

Ikea raderade kvinnor från sina kataloger i Saudiarabien.

Nu läxas de upp för sin kvinnosyn - av Saudiarabien.

- Det här reflekterar deras egna värderingar, säger Saudiarabiens ambassadattaché Taher Khoja.

Bilderna ur katalogen - en världsnyhet

Under rubriken "No women please, we're Saudi Arabian Ikea", skriver den brittiska tidningen Guardians Nesrine Malik bland annat att Ikeas värld i Saudiarabien "bara bebos av ensamstående pappor, barn och eventuellt någon katt". I kommentarfältet skriver en läsare: "Det här gjorde mig så arg att jag precis eldade upp min Eketorp tvåbäddssoffa."

Företagets beslut att radera kvinnor från katalogen får lika stor uppmärksamhet i andra brittiska tidningar och i Daily Telegraph uppmanar människorättsorganisationen Liberty möbeljätten av att tänka på vilka signaler de sänder.

New York Times påminner också om Pussy Riot-kuppen nyligen då ett populärt tävlingsbidrag i en fototävling, arrangerad av Ikea i Ryssland, censurerades av det svenska företaget.

Karin Klein på Los Angeles Times förstår dock inte kritiken mot företaget och menar att det är en större skandal att företagets möbler går sönder så lätt och att reservdelarna alltid är slut.

Det var Ikeas ledning som själva tog beslutet att radera kvinnor från katalogerna i Saudiarabien. Det uppger nu Taher Khoja, attaché på Saudiarabien ambassad i Stockholm, som samtidigt ifrågasätter den svenska möbeljättens agerande.

Varken saudiska myndigheter eller Ghassan Ahmed Al Sulaiman, ägaren av Ikeas varuhus i Saudiarabien, krävde att kvinnorna skulle raderas.

- Aldrig. Varken saudiska myndigheter eller ägaren av Ikeas varuhus i Saudiarabien krävde att kvinnor skulle raderas från katalogen. Många reklamkataloger i Saudiarabien innehåller kvinnor, så vi förstår inte varför Ikea tagit bort bilder på kvinnor, säger Khoja.

- Det är ett eget initiativ. Vi stoppar inte bilder på kvinnor. Det var deras eget beslut.

Nyheten i Metro om att Ikea raderat kvinnor från sin katalog i Saudiarabien har väckt stor uppmärksamhet i hela världen.

Har skadat anseendet

På ambassaden i Stockholm befarar man nu att Ikea har skadat Saudiarabiens anseende.

- Ja. Den som tog beslutet, den som gav ut katalogen, måste ha missförstått situationen i Saudiarabien. Jag vet inte hur det kommer att påverka bilden av Saudiarabien, men jag vet att det inte stämmer med verkligheten. Vi kan visa upp många reklamkataloger med kvinnor. Saudi Airlines har till exempel bilder på sina flygvärdinnor i reklam.

Attaché Taher Khoja menar att det kan vara på sin plats med en ursäkt från Ikea till Sveriges kvinnor.

"Vi har ansvaret"

Ulrika Englesson Sandman på Inter Ikea Systems B.V. bekräftar Taher Khojas uppgifter.

- Det är inte den lokala franchisetagaren som har plockat bort bilder. Felet har skett i arbetet med att ta fram förslaget till Saudiarabien, säger Englesson Sandman. Ikea Communications AB i Älmhult, som är del av Ikea Gruppen, har vårt uppdrag att utforma och producera innehållet i katalogen. Varje lokal katalog utformas i nära samråd med den lokala franchisetagaren. Vi har övergripande ansvaret, och det är därför ytterst vårt ansvar att det gått snett.

Hade ni någon kontakt med saudiska myndigheter?

- Reklam som skickas ut utan att människor beställt det behöver granskas av en saudisk myndighet. I detta fall granskade de endast den slutgiltiga versionen och var inte på något sätt involverade i borttagningen av bilderna.

Är det en bra dag för Ikea när attachén från ett land som Saudiarabien tillrättavisar företaget när det gäller deras kvinnosyn?

- Nej, det här får vi gå till grunden med. Antingen missförstår vi varandra eller så har vederbörande inte tillräcklig insikt eller så har vi inte varit tillräckligt starka i att sprida våra värderingar och det vi står för, till exempel att inte diskriminera. Att vara ödmjuka. Att respektera. Det här är ett dåligt exempel. Vi gick för långt. Jag tror det var välmening, men blev fel.

 

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.