Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Ica-skylt: Män grillar – kvinnor serverar ölen

Ica har försökt att krossa grillnormen, men skylten anklagas för att vara sexistisk.

Att grilla är mannens uppgift och kvinnan ska handla, duka, berömma och servera öl.

Det står det på en tavla med "grillregler" som går att köpa i en Ica-butik i Stockholmsområdet. Nu anklagas Ica för att sprida sexism och gå tvärtemot budskapen i sina egna reklamfilmer.

Efter kritiken har butikschefen valt att dra tillbaka tavlorna.

– Det är inget vi står för. Den var stötande, absolut, och den finns inte kvar, säger chefen.

Reglerna på tavlan

1. Kvinnan handlar all mat.

2. Kvinnan gör sallad och tillbehören.

3. Kvinnan marinerar köttet.

4. Kvinnan bär ut detta till mannen som är placerad vid grillen med en öl.

5. Mannen börjar grilla.

6. Kvinnan börjar duka.

7. Kvinnan kommer ut och berömmer mannen att köttet ser så gott ut.

8. Mannen tar köttet från grillen.

9. Gästerna berömmer mannen för hans grillning.

10. Kvinnan dukar av medan mannen tar en öl till.

I Icas reklamfilmer fokuserar matvarukedjan på att "krossa grillnormen", det vill säga föreställningen om att det är män som ska sköta grillen.

– Bara för att jag är man så ska man tydligen älska att grilla. Jag kanske tar hand om ungarna eller något. Jag blir så kränkt när sådana som du försöker få in mig i könsrollerna, säger en kund i reklamfilmen.

"Lever på 1800-talet"

I en annan reklamfilm uppmanar karaktären Ica-Stig sin kollega Cindy att ordna sallad så att "grabbarna kan sköta om grillen". Stig får dock snabbt svar på tal av Cindy som frågar om de lever på 1800-talet.

Vill stoppa föreställningar

Kampanjen är humoristisk och Icas syfte är att ifrågasätta könsrollerna kring grillning.

– Budskapet är att alla kan grilla. På sedvanligt manér försöker vi vara underhållande och locka till skratt, har Pontus Thorén, copywriter på King tidigare sagt till Dagens Media.

Flera kritiserade regler

Men samtidigt som Icas reklamfilmer rullar i tv och på Youtube får matvarukedjan hård kritik för en skylt med "grillregler". Skylten säljs på flera sajter runtom i Sverige. De tio reglerna är flera år gamla och har förekommit på olika bloggar och skämtsajter sedan minst 2008. På senare tid har dock ett företag tillverkat tavlor som bland annat har sålts till den aktuella Ica-butiken.

Här är några av "reglerna":

1. "Kvinnan handlar all mat."

3. "Kvinnan marinerar köttet."

4. "Kvinnan bär ut detta till mannen som är placerad vid grillen med en öl."

Har delats hundratals gånger

Enligt "grillreglerna" ska kvinnan även duka på och av bordet och det är viktigt att hon också berömmer mannen för att köttet "ser så gott ut". Det vill säga precis de fördomarna som Icas reklamfilmer vill krossa.

En kund som uppfattade skylten som sexistisk fotograferade den och lade ut bilden på Twitter. Där har inlägget fått över 380 delningar.

– Att folk är villiga att köpa och hänga upp dessa av seriöst syfte är bara en nödsignal på att vi har långt kvar i vår jämställdhetsutveckling, säger kunden till Expressen.

Har diskuterats på Twitter

Bilden har fått en mängd kommentarer och många anklagar tavlan för att vara sexistisk och spä på fördomar.

"Detta är så himla vidrigt, jag mår dåligt av att ett av Sveriges största företag ens funderar på att göra sådant här", skriver en person.

"Grillregler från 1831 eller så", skriver en annan.

Har köpts in på eget initiativ

Det finns dock flera som menar att skylten är humoristisk och inte ska tas på för stort allvar. Sara Hjelm på Icas pressavdelning förklarar att företaget helt tar avstånd från skylten.

– Det här är inget som vi centralt står bakom. Det är förmodligen något som butiksinnehavarna själva har valt att ta in. Det har inget med reklamfilmerna att göra, säger Hjelm.

"Ibland kan det bli lite tokigt"

Chefen för den aktuella butiken berättar att det var ett misstag att köpa in tavlorna. När butiken nåddes av kritiken valde man att plocka bort skyltarna omgående.

– Det är inget vi står för. Den var stötande, absolut, och den finns inte kvar. Det är någon i butiken som köpte den från något företag. Och det är från en sidoleverantör och det har blivit fel. Ibland kan det bli lite tokigt, säger chefen.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!