Joakim Skotte tar bort plastpåsarna. Foto: PrivatJoakim Skotte tar bort plastpåsarna. Foto: Privat
Joakim Skotte tar bort plastpåsarna.  Foto: Privat
Nu delar han ut gratis miljöpåsar. Foto: / TT NYHETSBYRÅNNu delar han ut gratis miljöpåsar. Foto: / TT NYHETSBYRÅN
Nu delar han ut gratis miljöpåsar.  Foto: / TT NYHETSBYRÅN

Ica-handlaren slutar med plastpåsar – för klimatet

Publicerad

Joakim Skotte, som driver en Ica-butik i Täby, tycker att det är dags att skippa plastpåsar.

Nu inför han en plastfri vecka i sin butik – för miljöns skull, uppger Täby Nyheter.

– Jag kan inte bara sitta på bänken och titta på, säger 30-åringen.

Han har drivit matbutik i sex år, först Hemköp och nu som Ica – och har alltid försökt implementera ett miljötänk.

Förra året ställde Joakim Skotte butikens vindruvor på städhyllan bland kemikalierna.

– Var sätter vi vindruvor med kemikalier? Jo, vid kemikalierna så klart, sa han då i en intervju med Expressen.

Nu är han i gång igen. Denna gång är det plastpåsarna och papperskassarna som ryker – under en hel vecka – avslöjar Täby Nyheter.

Ica Alléns i Täby. Foto: Privat

– Vi tar nya plastkassar varje gång vi handlar mat. Jag vill dra mitt strå till stacken genom att försöka göra något, säger han och fortsätter: 

– Jag vill vara en av dem som prövar något för att gå i rätt riktning. Jag älskar att vara i framkant och bryr mig mycket om miljön. Jag kan inte bara sitta på bänken och titta på.

 

LÄS ÄVEN: Butiken flyttade sina druvor – till städhyllan

 

"Det känns läskigt"

Från och med måndag morgon är plast- och papperskassarna borta. I stället kommer han bjuda sina kunder på tygpåsar under veckans gång. Målet är att kunderna som tar en tygpåse ska kunna använde den varje gång de handlar. 

– En plastfri matbutik för en vecka. Det känns läskigt, säger han och skrattar.

Joakim Skotte på Ica i Täby. Foto: Privat

Fryspåsarna vid frukterna byts ut till papperspåsar, eftersom det är svårt att lösa med återbrukbara tygkassar. 

– Jag tar inte betalt för påsarna. Om ni står ut med mig en vecka så kan jag stå jag för påsarna.

Ser fram emot resultatet

Responsen bland personalen och hos vännerna har varit positiv.

– Ingen har hittills sagt ”du är dum i huvudet, Jocke”. Jag hoppas vi får genomslag. Om kunderna inte tycker det är konstigt har vi kommit jättelångt.

Nu hoppas Joakim Skotte att kunderna ska uppskatta initiativet lika mycket som han.

– Det här är ett experiment för att vi ska komma framåt och ta tillvara på vår planet.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag