– Jag vill att dagligvarukedjorna tittar på det här och tillsammans gör en kraftig markering mot Mondelez och andra leverantörer som bidrar till Rysslands krig i Ukraina, säger Mats Calla som är Ica-handlare i Umeå.
Till skillnad från flera andra internationella företag har livsmedelskoncernen Mondelez, som står bakom varumärken som Marabou, Oboy och Philadelphia, fortsatt bedriva verksamhet i Ryssland trots landets invasion av Ukraina.
I slutet av maj svartlistades bolaget av ukrainska myndigheter som anser att deras verksamhet i Ryssland, bland annat tillverkning vid tre fabriker, direkt bidrar till Putins krigskassa.
I en skriftlig kommentar förklarar dock Mondelez svenska pressavdelning att varumärket Marabous produkter inte tillverkas i någon av de ryska fabrikerna, och det finns inte heller några produkter från fabrikerna till salu i Norden.
”Marabou är ett svenskt varumärke med lokal produktionsanläggning i Upplands Väsby”, skriver de och fortsätter:
”Vi respekterar alla våra kunders ståndpunkter och förblir i nära dialog med dem för att säkerställa att hela komplexiteten i situationen, som inte är unik för oss, är tydlig. Vi litar också på att våra kunder kommer att behandla alla varumärken och företag på ett konsekvent sätt.”

”Går inte under av att inte kunna köpa sin chokladkaka”
Situationen med högre mat- och energipriser till följd av kriget slår på bred front, och som företagare beskriver Mats Calla situationen med högre inköpspriser och lägre marginaler som tröstlös.
Så här långt in i kriget anser han dessutom att Mondelez själva haft nog med tid att göra något åt situationen, och under sitt deltagande i Stockholm maraton i helgen bestämde han att det fick vara nog.
– Det är ju inte så att folk går under av att inte kunna köpa sin älskade chokladkaka, säger han.
Mats Calla berättar att det finns mycket tid till att tänka när man springer längs Stockholms gator under loppet och efter målgången i lördags ringde han hem till butiken i Umeå där Marabous produkter snabbt plockades bort och kunderna numera möts av tomma hyllor.
Och det kan dröja innan chokladkakorna är tillbaka i sortimentet.