Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Svenskar strandade på serbisk flygplats

Hundratals Norwegian-resenärer har fastnat på flygplatsen i Belgrad.Foto: Privat
Marina Jovanovic, Lamia Nikontovic och Ajla Cerim har fastnat på flygplatsen i Belgrad efter ett tekniskt fel på Norwegians flygplan.Foto: PRIVAT
Norwegian-plan.Foto: DAVID PEACOCK / NORWEGIAN

De skulle ha landat på Arlanda under lördagskvällen.

Men i stället har hundratals Norwegian-resenärer fastnat på flygplatsen i Belgrad i Serbien efter ett tekniskt fel på bolagets flygplan.

– Det är psykiskt påfrestande och allt vi fått är lite ljummet vatten, säger passageraren Lamia Nikontovic.

Först 20.15 på söndagen lyfte flygplanet från flygplatsen. 

Det var i torsdags som Lamia Nikontovic, 25, från Uppsala och fyra väninnor åkte till Belgrad för att fira en möhippa.

Men när de skulle resa tillbaka med Norwegians flyg vid halvnio på lördagskvällen började ett långdraget flygkaos för de hundratals resenärer som var inbokade på samma flyg.

När de boardade flyget var luftkonditioneringen trasig och temperaturen i kabinen var drygt 40 grader.

– Vi var tvungna att sitta där i en timme innan vi fick gå ut och det enda Norwegian bjöd oss på var lite ljummet vatten, säger Lamia Nikontovic.

”Det var fullständigt kaos”

Passagerarna fick sedan lämna flyget och vänta vidare i gaten, där det inte heller fanns tillgång till någon mat eller dryck. Beskeden om ny avresetid sköts upp om och om igen, för att till slut ställas in helt under lördagen. Men först vid halvfyra på natten hade Norwegian ordnat hotell och transport till sina resenärer.

– Det var fullständigt kaos, och barn och gamla var tvungna att vänta till halvfyra innan de kunde lämna terminalen och under hela tiden fick vi ingen mat, säger Lamia Nikontovic.

Efter fyra timmars sömn blev Norwegian-passagerarna väckta för att hinna med flyget som fått ny avresetid till klockan tolv på söndagen. Men när de anlände till flygplatsen var tiden återigen uppskjuten. Först vid 20.15 på söndagen kunde flygplanet lyfta. 

Norwegian: Vi förstår frustrationen

Lamia Nikontovic och hennes väninnor är mycket kritiska till hur Norwegian hanterat situationen. De anser att flygbolaget borde ge bättre information om vad som händer samt erbjuda passagerarna mat och dryck.

– Det är väldigt oorganiserat, säger Lamia Nikontovic.

Norwegian beklagar att passagerarna har blivit försenade hem och hänvisar till att det kan vara svårt att veta hur lång tid det tar att reda ut ett tekniskt fel.

– Dessvärre innebar det denna gång dessutom att personalen måste få sin lagstadgade vila, vilket ledde till ytterligare förseningar till nästa dag, säger Astrid Mannion-Gibson vid Norwegians pressjour.

Hon menar dessutom att Norwegians agent i Belgrad ska ha försett passagerare med mat och dryck under väntan och uppmanar passagerarna skicka in kvitton på de utlägg de haft, om de varit tvungna att bekosta mat och dryck själva.

– Vi förstår frustrationen hos de passagerare som blivit berörda av detta, säger Astrid Mannion-Gibson.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.