Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Hultqvist har känt till läckan sen mars 2016

Försvarsminister Peter Hultqvist kände till läckorna redan i mars 2016. Foto: JANERIK HENRIKSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
Peter Hultqvist informerade inte infrastrukturminister Anna Johansson. Foto: ARI LUOSTARINEN / TT NYHETSBYRÅN
Det har stormat rejät kring Transportstyrelsen efter att läckorna kommit fram i ljuset. Foto: / TRANSPORTSTYRELSEN/JACOB SJÖMAN SVENSSON
Stefan Löfven kallade hanteringen för ett "haveri" under söndagen. Foto: MAJA SUSLIN/TT / TT NYHETSBYRÅN

Inrikesminister Anders Ygeman, S, har känt till IT-läckan vid Transportstyrelsen sen januari 2016.

Nu bekräftas att försvarsminister Peter Hultqvist, S, fick information om säkerhetsläckan redan i mars förra året.

Men ingen av ministrarna sa något till ansvarig minister: Anna Johansson, S.

Den 26 januari 2016 inledde åklagaren en förundersökning med anledning av att hemliga uppgifter kunde ha röjts då Transportstyrelsen lade ut IT-driften på IBM. Företaget hade flera underleverantörer i Östeuropa med personer som inte hade genomgått säkerhetsprövning.

I samband med flytten av driften fick ett antal personer tillgång till bland annat körkortsregistret, vilka fordon i Sverige som var bepansrade och uppgifter om hemadresser till svenska stridspiloter med civila flygcertifikat. 

"Fick information i mars förra året"

"Det är Försvarsmakten som ansvarar för det militära fordonsregistret. Däremot återfinns viss information både i det militära fordonsregistret och i Transportstyrelsens vägtrafikregister", skriver Försvarsmakten på sin hemsida. 

Försvarsminister Peter Hultqvist, S, ska ha fått information förra året, något SVT Nyheter rapporterade på söndagen. Nu kan Expressen berätta att Hultqvist fick informationen redan i mars 2016.

– Han fick information om att Försvarsmakten vidtagit åtgärder efter det att Försvarsmakten i sin tur hade fått information från Säpo, säger Marinette Nyh Radebo. 

När fick han information?

– Det var i mars förra året. 

Förundersökningen inleddes ju den 26 januari förra året?

– Ja, precis. Men Säpo tog kontakt med Försvarsmakten så Försvarsmakten har redovisat det då. Och därefter gjorde Försvarsmakten åtgärder och det är det som de informerade försvarsdepartementet om. På så sätt fick försvarsministern detta.

Vilka åtgärder vidtog försvarsministern?

– Det var Försvarsmaktens åtgärder som de redovisade.

Försvarsmakten vidtog åtgärder

Försvarsmakten har under tiden förundersökning pågått varit i kontakt med Säpo.

– Försvarsmakten ombads av Säkerhetspolisen att inte samverka med Transportstyrelsen så länge den här förundersökningen pågick. Säpo bad oss inte göra några åtgärder som krävde samverkan med Transportstyrelsen under tiden, sa Jesper Tengroth, pressekreterare vid Försvarsmakten, under söndagen.

Hur har ni på Försvarsmakten hanterat ärendet?

– När Försvarsmakten fick kännedom om det här vidtog vi åtgärder. Men exakt vilka åtgärder omfattas av sekretess, sa Tengroth.

Johansson skyller på statssekreterare

Infrastrukturminister Anna Johansson, S, säger sig ha fått information om haveriet vid Transportstyrelsen först i år. Trots att både inrikesminister Anders Ygeman, S, och försvarsministern vetat sen tidigt 2016.

– Jag fick informationen först av min nuvarande statssekreterare Mattias Landgren den 9 januari. Samma dag som han först fick information i frågan från departementets tjänstemän, sa Anna Johansson under söndagen. 

– Min tidigare statssekreterare fick information om detta vid tre tillfällen under 2016, i februari, mars och maj. Den informationen nådde däremot inte mig som den skulle. Det är mycket beklagligt, säger hon.

Johansson skyller på sin dåvarande statssekreterare Erik Bromander, som fick sparken 2016 efter att ha rest mycket och dyrt.

Ygeman fick information långt tidigare

Transportstyrelsen sorterar under näringsdepartementet. Trots det ska inrikesminister Anders Ygeman vid justitiedepartementet, ha fått information om haveriet nästan ett år tidigare – i början av 2016. På frågan varför Ygeman ska ha haft informationen långt tidigare, svarade Johansson:

– Även min dåvarande statssekreterare nåddes av information i ett tidigare skede, jag fick dock aldrig den informationen. Han fick information första gången i februari 2016, säger Anna Johansson.

Den dåvarande generaldirektören vid Transportstyrelsen, Maria Ågren, fattade flera beslut om att göra "avsteg från gälland lag". Hon fick senare sparken och ett strafföreläggande om 70 000 kronor för ”vårdslöshet med hemlig uppgift men utan uppsåt”

Löfven håller presskonferens

Under söndagen bröt statsminister Stefan Löfven (S) tystnaden om skandalen. Via sin pressekreterare meddelade han i en skriftlig kommentar att: "Det är ett haveri som skett på Transportstyrelsen. Regeringen har därför bytt ut ledningen för myndigheten och säkerställt att berörda myndigheter har vidtagit åtgärder för att begränsa skadeverkningarna".

Under eftermiddagen i dag måndag ska Löfven informera medier och allmänheten tillsammans med Jonas Bjelfvenstam, generaldirektör Transportstyrelsen, Anders Thornberg, generaldirektör Säkerhetspolisen och Micael Bydén, överbefälhavare Försvarsmakten.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!