Apotekets reklamfilm med modellen Adina Fohlin gör många rädda.
Apotekets reklamfilm med modellen Adina Fohlin gör många rädda.

Hon skrämmer slag på tittarna

Publicerad
Uppdaterad
Här är reklamen som skrämmer nästan 100 000 svenskar.
Den svenska supermodellen Adina Fohlin, 24, har blivit sommarens internetsnackis.
- Det handlar mer om ovana än att modellen är skräckinjagande, säger Eva Fernvall, Apoteket AB.
Supermodellen Adina Fohlin är diskret sminkad och står i regn. En folkvisa spelas medan vädret klarnar och den 30 sekunder långa reklamfilmen avslutas med orden "Apoliva - för svenska förhållanden".
Men Apotekets reklam slog fel. 93 000 svenskar har i dag gått mer i gruppen "Jag är rädd för tjejen i Apolivareklamen" på nätgemenskapen Facebook.
- Vi var definitivt inte beredda på den här reaktionen, säger Eva Fernvall varumärkesdirektör på Apoteket AB.
- Vår avsikt har aldrig varit att man ska bli rädd. Det är ett sätt att dramatisera det svenska vädret och visa att det är annorlunda och påverkar hyn.
Anders Hammas skapade gruppen en sent kväll när han hade suttit och pluggat.
- Då visades den här reklamen som jag tyckte var ganska läbbig.

Många reaktioner

I dag finns till och med motgrupper. Men Anders Hammas tycker bara att det är kul med uppmärksamheten.
- Det är många som har skrivit till mig både positivt och negativt. En del kallat mig oansvarig som står bakom den gruppen och kallar det vuxenmobbning. Men den här kvinnan är en professionell modell och borde kunna hantera detta.
Adina Fohlin hälsar via sin agentur Mikas att hon inte tar uppståndelsen personligt och att hon bara gjort ett jobb: det vill säga spela en roll i en reklamfilm.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag