SLIPPER BETALA. Marie Böll i Alingsås ville inte ha varorna från telefonförsäljaren. Ändå fick hon en faktura på 2980 kronor hemskickad en vecka efter samtalet. Nu har företaget backat och Marie slipper betala. Foto: Leif Gustafsson
SLIPPER BETALA. Marie Böll i Alingsås ville inte ha varorna från telefonförsäljaren. Ändå fick hon en faktura på 2980 kronor hemskickad en vecka efter samtalet. Nu har företaget backat och Marie slipper betala. Foto: Leif Gustafsson

Hon sa nej till varorna - fick ändå faktura

Publicerad
Uppdaterad
ALINGSÅS. När NPC Kvalité AB ringde upp Marie Böll och ville sälja tvättmedel sa hon nej.
Nu har hon ändå fått en faktura hemskickad på 2980 kronor.
- När jag ringde upp dem igen sa de att de spelat in mitt megivande, säger Marie Böll.
Hon hade tidigare köpt såpa, tvålar och tvättmedel av det Göteborgsbaserade företaget.
- Jag hade tre spänner med tvättmedel kvar från förra gången, så nu tackade jag nej. Sedan sa försäljaren bara "Då får jag tacka så mycket" och så lade vi på, säger Marie.
En vecka senare kom fakturan på nära 3000 kronor och en lista på varor som Marie ska ha beställt enligt NPC Kvalité. När hon kontaktade företaget fick hon till svar att hon godtagit deras erbjudande.
- Det verkade inte finnas någon återvändo. Det står att varorna kommer efter en till tre veckor och på den tiden borde man ju hinna ändra sig, säger Marie Böll.
Marie hotade med att polisanmäla. När hon kollade på en internetsajt, såg hon att det var många andra som varnade för NPC. Historierna liknar Marias.
Christoffer Edman som är ägare till NPC säger till GT:
- För att vara en seriös aktör på marknaden krävs inspelning av samtalen. Det kan inte bli fel för vi har personer som lyssnar igenom vartenda samtal just för att det ska bli en klar och tydlig överenskommelse. Men det är en tuff typ av försäljning. Det kan hända att folk säger nej inledningsvis men som försäljare försöker man ju övertala och informera om andra erbjudanden.

Behöver inte betala

När GT kontaktar Christoffer Edman senare säger han att Maries faktura är makulerad.
- Vi är människor också. Klart hon ska vara nöjd som kund också. Vi kommer inte kontakta henne igen, säger Christoffer Edman.
Marie Böll är lättad att hennes faktura inte behöver gå till inkasso, men tycker det är fräckt att hon behövde gå så långt för att slippa.
- Det var precis som att det var hotet om polisanmälning som gjorde det, säger hon.
Emelie Svensson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag