Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Hon kraschade – men hittade glädjen i musiken igen

Det här är "Sommar i P1".
Violinisten Malin Broman berättar i ”Sommar” om sin karriär.
Foto: MATTIAS AHLM / SVERIGES RADIO

Hon är en av våra ledande violinister, men framgången har också haft ett pris.

Violinisten Malin Broman berättar i sitt Sommarprogram om hur hon kraschade mitt i karriären – och sedan hittade tillbaka till glädjen i musiken.

Malin Broman, 46, börjar spela fiol redan som femåring. Som ung vinner hon flera stora internationella musiktävlingar, men det krävs hård disciplin och långa övningar för att nå resultat.

I ”Sommar i P1” berättar hon att väckarklockan står på sex för att hon som barn ska hinna öva innan hon går till skolan. Och hon säger att hon får små ”mutor” i form av glass och presenter.

Mutades med hamster

– När jag tolv fick jag äntligen en hamster. Förutom att ta hand om den ingick två timmars övning varje dag. Jag var överlycklig, säger Malin Broman som i dag är första konsertmästare i Sveriges Radios Symfoniorkester.

Pressen att prestera fortsätter också när hon blir äldre. Under studietiden läser hon mycket om nervositet. Hon skriver ned sina tankar och mål före konserterna; det är ett sätt att komma till rätta med skräcken inför varje framträdande.

– Har vi inte skallen med oss kan vårt drömyrke bli en mardröm, säger hon i programmet.

Också livet som småbarnsmamma och konsertviolinist är pressande. Redan fem veckor efter det att dottern Maja föddes reser hon och maken, också han musiker, på turné. Bilen är fullpackad med instrument, barnattiraljer – och mormor som följer med på turnén för att hjälpa till.

”Svävade på hormonmoln”

Hon beskriver ett liv med lite sömn, något som alla småbarnsföräldrar känner till. Hon och hennes man turas om att öva och att vara med barnet.

– Jag svävade på ett hormonmoln under 1,5 år efter Majas födelse, sedan kraschade jag. Plötsligt gick det upp för mig vad jag borde vara som konsertmästare: en klippa som kolleger och publiken kan lita på, säger Malin Broman.

Det hela börjar när hon misslyckas med att spela ett litet solo under en repetition. Kollegerna skrattar åt det hela. Skrattet känns förlösande till en början, men ”sedan tar skräcken över”, säger hon. Hon blir orolig inför nästa repetition, längtar inte längre efter utmaningarna.

Hittade tillbaka till glädjen

Då tar hon fram sin gamla konsertdagbok och skriver ned sina tankar om att ”leva upp till förväntningarna”. Metoden lyckas än en gång, hon gör sig fri från oron och pressen.

– En viktig läxa var att att inte jaga min egen skugga, att inte gissa vad andra förväntar sig. Det tog ett tag att hitta tillbaka till glädjen och musiken. I dag går jag oftast ut på scenen med förväntan i stegen, säger Malin Broman i ”Sommar i P1”.

Hör mer ur årets Sommar i P1

”Du kommer inte bli respekterad innan du stryper ner någon av dina egna”. Nadim Ghazale berättar i Sommar i P1 om förutfattade meningar i poliskåren
"Det är en pandemi, ingen skönhetstävling". Amelia Adamo om coronapandemin i "Sommar i P1".

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.