Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Hon fick biverkningar
av Vitaepro: "Kramper"

Anna Svedberg, 38, fick biverkningar av Vitaepro: "Jag hade fruktansvärt ont i magen". Foto: Ann Jonasson
Även Ulla Mattsson, 91, har drabbats: "Det var ganska aggressiv och övertygande annonsering"

Vitaepro använder ofta "kundvittnen" i sin reklam. Men företaget berättar aldrig att många kunder är missnöjda.

Ulla Mattsson, 91, och Anna Svedberg, 38, är två av alla som blivit besvikna på företagets löften.

– Jag fick biverkningar av tabletterna. Jag hade fruktansvärt ont i magen och värken i lederna blev inte bättre, tvärtom, säger Anna.

Anna Svedberg från Surahammar hade börjat få stela och värkande leder och kände sig nere. När hon såg reklamen för Vitaepro bestämde hon sig för att testa.

– Det skulle hjälpa mot stela leder, man skulle bli pigg, ja, i princip frisk!

Men hon fick svåra biverkningar av tabletterna.

– Jag fick kramper i magen och blev illamående. Värken blev inte bättre, tvärtom. Det var som att någon skar med knivar i lederna.

Företagets kundtjänst sa att det var vanliga biverkningar som skulle gå över.

– De sade att jag skulle fortsätta äta dem, och att man inte får effekt förrän efter tre månader.

Hade reumatisk sjukdom

Efter tre månader stod hon inte ut längre. Några år senare fick Anna veta att hon hade en reumatisk sjukdom som heter ankyloserande spondylit.

Hon tycker företaget ägnar sig åt falsk marknadsföring.

– När man har kroniska smärtor är man väldigt desperat. Företaget ger sig på redan utsatta människor, attackerar en målgrupp de vet nappar.

– Skulle medlet vara så bra som de säger hade det blivit ett riktigt läkemedel!

Konsumentverket har fått in 32 anmälningar gentemot Vitaelab. De gäller allt från vilseledande marknadsföring till att det är svårt att säga upp prenumerationerna på Vitaepro.

"De lurar oss"

Ulla Mattsson, 91, från Vällingby är en av anmälarna. Hon testade själv medlet i en månad.

– Det var ganska aggressiv och övertygande annonsering. Men jag märkte ingen skillnad alls före och efter. De lurar oss.

Ulla Mattsson oroas av att många äldre lockas att lägga ner en massa pengar på Vitaepro.

– Det är en stor kostnad för pensionärer som ofta inte har det så gott ställt.