Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Hon blir årets förnyare – tack vare Genews

Olga Stern blv Årets förnyare. Foto: Pressbild / MEG
Genews används för att mäta fördelningen av män och kvinnor på en hemsida.
"Det är så himla fint att få ett erkännande", säger Olga Stern.
Det som är unikt med Genews är att mätningen sker i realtid.

Genews är som en stegräknare för jämställdhet.

Nu har systemutvecklaren Olga Stern fått priset Årets förnyare för sin idé.

– Det är så himla fint att få ett erkännande, säger hon.

MegAward Årets Förnyare.

"Årets Förnyare är en föregångare inom mediebranschen som på ett inspirerande sätt och med hjälp av teknik skapat nya värden och en mer balanserad och representativ journalistik. Genom att synliggöra balansen i det redaktionella flödet hjälper årets vinnare medierna att sätta fokus på en historiskt svår utmaning: jämställdhet.

Årets Förnyare 2016 tilldelas Olga Stern för hennes redaktionella verktyg Genews som visuellt och tydligt lyfter genusfrågan i medieutrymmet."

Systemutvecklaren Olga Stern kläckte idén till Genews på ett hackathon. När hon kom hem insåg hon: Den här idén är värd att utvecklas. Nu finns sajten som mäter svenska medier, hur många kvinnor de skriver om och hur många män. Det som är unikt med Genews är att mätningen sker i realtid.

– Man blir påmind. Man har möjlighet att påverka det. Och steget till förändring är ganska kort, säger Olga Stern.

"Samma mentalitet som stegräknare"

Hon jämför med en stegräknare.

– Om jag vill gå 10 000 steg om dagen, men ligger på 7 000, då blir jag uppmanad att gå. Det är samma mentalitet, säger hon.

På torsdagen fick hon priset Årets förnyare på Mediedagarna i Göteborg (MEG).

– Det är så himla fint att få ett erkännande. Att veta att det jag gör är relevant och att det behövs, säger Olga Stern.

Gått från 30 till 40

Hanne Jarlborg

Expressen använder Genews dygnet runt i nyhetsrapporteringen.

– Vi ser att vi skriver mer om män, som alla medier. Man blir väldigt uppmärksam på fördelningen när man ser den hela tiden, säger Hanne Jalborg som är Expressens realtidsanalytiker.

 

Tidigare kunde andelen kvinnor på expressen.se vara kring 30 procent. Nu ligger den oftast kring 40, enstaka dagar varit uppe på 48.