Sarah reagerade starkt på tröjan från H&M. Foto: FacebookSarah reagerade starkt på tröjan från H&M. Foto: Facebook
Sarah reagerade starkt på tröjan från H&M. Foto: Facebook

H&M tar bort tröjan ur sitt sortiment efter protester

Publicerad

När Sarah såg bilden på luvtröjan från H&M kunde hon till en början inte tro att det var sant.

Men snart insåg hon att plagget verkligen låg till försäljning på hemsidan – nu kräver hon en offentlig ursäkt.

– Det är verkligen galet, man skickar helt fel signaler, säger Sarah.

Sarah, 36, från Stockholm har under många år kämpat för djurens rättigheter.

Därför reagerade hon starkt när hon såg en bild på en orange luvtröja från H&M i sitt flöde på Instagram.

På tröjan har företaget valt att trycka texten: "Dogfight in random alley" i versaler – vilket betyder "Hundhetsning i en gränd", på svenska.

När Sarah såg bilden på Instagram reagerade hon starkt.

"Ren djurplågeri"

I Sverige är dogfighting, eller hundhetsning, förbjudet enligt djurskyddslagen.

Dogfighting är en vadhållningssport där två kamphundar hetsas till att strida mot varandra. Det är inte ovanligt att ena djuret dödas eller såras så svårt att den måste avlivas.

– Det är ren djurplågeri där hundar under vidriga förhållanden tvingas slåss för sina liv för att giriga människor ska försöka tjäna några kronor, säger Sarah.

Tröjan såldes på hemsidan samt i butiker runtom i USA.Foto: Facebook

Sarah blev därför chockad när hon såg att H&M sålde plagget på sin webbshop i Sverige, samt i butiker runtom i USA.

– Jag blev verkligen upprörd när jag såg tröjan. Dogfighting är ingenting som ett större företag bör promota, berättar hon och anser att klädjätten gjorde ett snedsteg när de valde att producera plagget.

– H&M är ett av Sveriges största, globala företag och de väljer att sälja dessa tröjor där man riskerar att glorifiera något så vidrigt. Det är verkligen galet, man skickar helt fel signaler.

Tar bort tröjan

Nu vill Sarah att företaget ska ta ansvar för sina handlingar.

– Jag tycker H&M borde gå ut med en offentlig ursäkt, där man kraftfullt visar att man tar avstånd från detta, säger hon. 

Sarah reagerade starkt på tröjans tryck.Foto: Facebook

Och Sarah är inte ensam om åsikt kring plagget. En namninsamlig startades i Georgia, USA, efter att en besökare hade sett tröjan i en butik.

Namninsamlingen har hittills fått cirka 40 000 underskrifter och många väljer nu att bojkotta klädjätten.

Amanda Larsson, H&M Sveriges presskontakt, säger att de har förståelse för att många har reagerat på plagget. 

Därför har de nu bestämt sig för att plocka bort det ur sitt sortiment samt se över sina rutiner och riktlinjer för tryck.

– Tröjan kommer att tas bort från alla butiker, inklusive webben, säger Amanda Larsson. 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag