Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

H&M tar bort tröjan ur sitt sortiment efter protester

Sarah reagerade starkt på tröjan från H&M. Foto: Facebook

När Sarah såg bilden på luvtröjan från H&M kunde hon till en början inte tro att det var sant.

Men snart insåg hon att plagget verkligen låg till försäljning på hemsidan – nu kräver hon en offentlig ursäkt.

– Det är verkligen galet, man skickar helt fel signaler, säger Sarah.

Sarah, 36, från Stockholm har under många år kämpat för djurens rättigheter.

Därför reagerade hon starkt när hon såg en bild på en orange luvtröja från H&M i sitt flöde på Instagram.

På tröjan har företaget valt att trycka texten: "Dogfight in random alley" i versaler – vilket betyder "Hundhetsning i en gränd", på svenska.

När Sarah såg bilden på Instagram reagerade hon starkt.

"Ren djurplågeri"

I Sverige är dogfighting, eller hundhetsning, förbjudet enligt djurskyddslagen.

Dogfighting är en vadhållningssport där två kamphundar hetsas till att strida mot varandra. Det är inte ovanligt att ena djuret dödas eller såras så svårt att den måste avlivas.

– Det är ren djurplågeri där hundar under vidriga förhållanden tvingas slåss för sina liv för att giriga människor ska försöka tjäna några kronor, säger Sarah.

Tröjan såldes på hemsidan samt i butiker runtom i USA. Foto: Facebook

Sarah blev därför chockad när hon såg att H&M sålde plagget på sin webbshop i Sverige, samt i butiker runtom i USA.

– Jag blev verkligen upprörd när jag såg tröjan. Dogfighting är ingenting som ett större företag bör promota, berättar hon och anser att klädjätten gjorde ett snedsteg när de valde att producera plagget.

– H&M är ett av Sveriges största, globala företag och de väljer att sälja dessa tröjor där man riskerar att glorifiera något så vidrigt. Det är verkligen galet, man skickar helt fel signaler.

Tar bort tröjan

Nu vill Sarah att företaget ska ta ansvar för sina handlingar.

– Jag tycker H&M borde gå ut med en offentlig ursäkt, där man kraftfullt visar att man tar avstånd från detta, säger hon. 

Sarah reagerade starkt på tröjans tryck. Foto: Facebook

Och Sarah är inte ensam om åsikt kring plagget. En namninsamlig startades i Georgia, USA, efter att en besökare hade sett tröjan i en butik.

Namninsamlingen har hittills fått cirka 40 000 underskrifter och många väljer nu att bojkotta klädjätten.

Amanda Larsson, H&M Sveriges presskontakt, säger att de har förståelse för att många har reagerat på plagget. 

Därför har de nu bestämt sig för att plocka bort det ur sitt sortiment samt se över sina rutiner och riktlinjer för tryck.

– Tröjan kommer att tas bort från alla butiker, inklusive webben, säger Amanda Larsson. 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!