"UTBILDAR ARBETARE". I ett reportage i TV4 i kväll besöker man en textilfabrik i Kambodja. I reportaget anklagas H&M för att bromsa löneutvecklingen. Men nu svarar H&M-chefen Karl-Johan Persson på kritiken. Den stora bilden är hämtad från den trailer som TV4 visade redan i går inför kvällens "Kalla fakta". Foto: TV4/Kalla Fakta, Olle Sporrong
"UTBILDAR ARBETARE". I ett reportage i TV4 i kväll besöker man en textilfabrik i Kambodja. I reportaget anklagas H&M för att bromsa löneutvecklingen. Men nu svarar H&M-chefen Karl-Johan Persson på kritiken. Den stora bilden är hämtad från den trailer som TV4 visade redan i går inför kvällens "Kalla fakta".  Foto: TV4/Kalla Fakta, Olle Sporrong

H&M-chefen slår tillbaka mot TV4

Publicerad

TV4 anklagar i kväll H&M för att betala "slavlöner" i Kambodja och för att fabriksarbetarna pressas så hårt att de svimmar.

Nu svarar H&M:s koncernchef Karl-Johan Persson för första gången på kritiken.

- Vi känner inte igen oss i anklagelserna. Vi kämpar för högre löner och bättre villkor för fabriksarbetarna även i Kambodja, säger han till Expressen.

TV4 bjöds tidigare i år in till en av fabrikerna som H&M köper kläder från i Kambodja. Besöket arrangerades av den svenska modejätten men när tv-teamet var på plats utbröt en oanmäld strejk, enligt H&M, och fabriksägaren stängde fabriken.

I kvällens tv-reportage ges en bild av att han och H&M vill dölja något.

- Vi vill vara öppna och hade bjudit in TV4 till fabriken så det stämmer inte att vi försökt hindra teamet från att göra besöket. Tvärtom, det var vi som hjälpte TV4 att få tillgång till fabriken, säger Karl-Johan Persson.

H&M får bland annat kritik för att inte betala ut "levnadslöner" i Kambodja. I Bangladesh har H&M krävt att regeringen ska höja minimilönerna från dagens nivå på 240 kronor per månad, men i Kambodja finns det ingen statlig minimilön utan precis som i Sverige är det arbetsmarknadens parter som sätter lönerna. Just nu ligger minimilönen på 550 kronor i månaden i Kambodja.

"Det är helt fel"

I tv-reportaget anklagas H&M för att bromsa löneutvecklingen.

- Det är helt fel, säger Persson till Expressen.

- Vi utbildar arbetare hur man förhandlar sin lön med sin arbetsgivare och nu startar vi ett projekt med IF Metall för att tillsammans exportera den svenska modellen att förhandla sin lön i Kambodja.

- Vi arbetar med en av världens ledande experter på löner i länder som Kambodja. Vi vill att lönerna ska höjas. Dessutom var jag själv i Bangladesh nyligen och besökte premiärministern där jag framförde våra krav på högre löner och att de ska höjas årligen.

Jämförs med andra inköpare

H&M jämförs i TV4 med andra internationella inköpare som skrivit in krav på att fabriksarbetarna ska få en "levnadslön". H&M har inte gjort det eftersom det saknas en definition av storleken på lönen.

- Det skulle innebära att lönehöjningen bara gäller arbetarna hos våra leverantörer. Det duger inte. Vi vill att samtliga arbetare ska få högre lön och därför påverkar vi politikerna att höja minimilönerna så att de går att leva på. Då kan vi också följa upp det i inspektionerna hos fabrikerna.

En organisation som är med i programmet anger en nivå på "levnadslön" som, enligt H&M, är fyra gånger högre än lönen för en polis eller lärare i Kambodja.

Arbetare som svimmar

I "Kalla fakta" upprepas också fjolårets nyhet om att arbetare på fabriker, som bland annat syr kläder åt H&M, har svimmat. Under de senaste två åren ska 20 fabriker inom textilindustrin i Kambodja ha drabbats av problem med fabriksarbetare som svimmar - en minoritet syr H&M-kläder.

- Det här har varit ett problem i textilbranschen i Kambodja men det är inte ett specifikt H&M-problem. Trots många köpare i fabriken var vi de enda som låtit ett externt företag utreda orsakerna, där en var dålig kommunikation mellan fabriken och de anställda. Vårt samarbete med IF Metall ska förbättra detta, säger Karl-Johan Persson.

Expressen har sökt Jonas Berg, ansvarig för TV4:s "Kalla fakta".

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag