Hur ödlan hamnade i den inplastade salladen är oklart. Men Berth Johansson som sålde salladen säger: "Vi jobbar i en levande mljö och där finns det djur. Men vi gör vad vi kan för att undvika det".
Hur ödlan hamnade i den inplastade salladen är oklart. Men Berth Johansson som sålde salladen säger: "Vi jobbar i en levande mljö och där finns det djur. Men vi gör vad vi kan för att undvika det".

Hittade ödla - i salladen

Publicerad
Uppdaterad
Hon hittade en levande ödla i den inplastade salladen.
Som tur var upptäckte Charlotte Sundgren, 21, det lilla djuret innan hon började äta:
- Det var så äckligt.
Rucolasalladen köptes i Norrtälje för att Charlotte och hennes svägerska Maria Hedebrant skulle göra en grönsallad. Men hemma i köket upptäckte de ödlan. Först trodde de att den bruna saken i förpackningen var ett ruttet löv. - Men då började det röra på sig, säger Charlotte. De blev äcklade och avskräckta. Men nu efteråt är de glada för att de såg ödlan röra på sig. - Annars hade vi kanske inte sett den och hackat upp salladen, säger Charlotte som inte vill tänka på att hon kunnat stoppa en bit rå ödla i munnen. Charlotte Sundgren såg hur det rörde sig i rucolasalladen. "Det var så äckligt", berättar hon.

Skräck för smådjur

- Jag har skräck för smådjur och är jätterädd för att det ska finnas något i maten, säger hon. Berth Johansson äger Öllövsgården där den aktuella salladen förpackades. Han kan inte lova att det inte händer igen: - Det är en levande miljö vi jobbar i och där finns det djur. Men vi gör vad vi kan för att undvika det. Nästa gång Charlotte ska köpa grönsaker blir det en noggrann kontroll i affären. En ny nära-ödla-upplevelse vill Charlotte inte vara med om: - Fast nu tycker jag bara synd om den lilla stackaren, säger hon till Expressen som lovat ta hand om ödlan.

Oviss framtid

På redaktionen har han blivit uppskattad och fått namnet Godzilla. Men hans framtid är oviss. Hur ska en liten ödla från Skåne klara sig i huvudstaden?

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag