Historisk prisökning nu ännu högre

LIVE-TV: Senaste nyheterna med Expressen TV
Foto: Henrik Isaksson / IBL

Prisökningen för livsmedel och alkoholfria drycker uppgick till 13,5 procent under juli månad, enligt SCB:s Konsumentprisindex – en ännu större ökning än juni månads historiskt höga siffra på 11,2 procent.

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,7 procent under juli, jämfört med samma månad förra året, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruinedex.

”Den prisjusterade försäljningen i dagligvaruhandeln minskade även denna månad. Inflationen är en drivande faktor, men det faktum att vi jämför oss med ett pandemiår då restaurangförsäljningen var betydligt lägre spelar också in” säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel, i ett pressmeddelande.

De senaste tre månaderna sammanfattas av Ica som väldigt utmanande, inte bara för kunder som brottas med stigande priser på matvaror utan även för företaget självt.

– Det är en extrem situation som vi ser och som eldats på väldigt mycket av kriget i Ukraina när vi nu har en väldigt hög matinflation. Många beteenden som vi nu får påminner om vad vi kan se under en lågkonjunktur, säger vd:n Per Strömberg till TT.

Räkna med hög matinflation

Matprisinflationen uppgick under kvartalet till 8,9 procent konstaterar han och varnar nu för att konsumenter ännu inte sett effekterna fullt ut ännu.

– Vi får räkna med en fortsatt hög matinflation i år och säkert nästa år.

TT: Men ska konsumenter räkna med ännu högre matpriser?

– Vår bedömning är att de kommer fortsätta upp något men det är svårt som alltid att ge en långsiktig prognos. Det beror på utvecklingen i Ukraina, det beror på hur skördarna kommer att komma in, det är väldigt många faktorer som spelar in men det är rimligt att tro att matinflationen på helårsbasis kommer att hamna på tio procent eller över.

Effekten av detta syns nu också i varukorgarna hos Ica:s kunder. Dyrare och mer exklusiva varumärken väljs delvis bort för billigare alternativ samtidigt som man ser ut allt fler flockas vid hyllan för kampanjvaror.

– Det är ganska små rörelser totalt sett men det vi sett är att man i någon större utsträckning valt varor på kampanj och att man köper en ökad andel egna märkesvaror, i vårt fall att man handlar Ica:s egna varumärke, säger Strömberg.

Ökad rörelsevinst

För Ica gav nu kvartalet visserligen en såväl ökad rörelsevinst med 5,9 procent som intäktsökning (6,7 procent), rörelsemarginalen sjönk dock samtidigt från 4,5 till 4,4 procent där man ser en pågående utmaning i form av prisökningar från multinationella livsmedelsbolag.

– Många av de här spelarna, som är en stor del av vår leverantörsbas, har en extremt stor lönsamhet. Det är oerhört viktigt för oss att säkra att vi får bra inköpspriser och det är väldigt tuffa förhandlingar.

TT: Skulle du säga att dessa utnyttjar den pågående situationen och höjer mer än vad som är rimligt?

– Det jag säger är att det är viktigt att vi ser igenom de höjningar man vill få igenom.



Ulf Mazur listar varorna som ökat mest i pris.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.