Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Hetsande ordern mot SAS reklamfilm

Chattgrupperna kopplas till NMR. Expressens David Baas kommenterar.
Bild ur SAS reklamfilm.
I klippet konstaterar SAS att ”absolut ingenting” är ”verkligt skandinaviskt”.
SAS-plan på Kastrup.Foto: JOHAN NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN

Här är meddelanden som visar hur användare hetsar varandra till att kritisera SAS reklamfilm på sociala medier.

I en chattgrupp, som kopplas till nazistiska NMR, går ordern ut:

”Ge den tummen ner genom alla era konton”. 

Flygbolaget SAS senaste reklamfilm med budskapet att ”ingenting är skandinaviskt – allt är kopierat” möttes av en så pass kraftig kritikstorm efter att den publicerats på tisdagen – att företaget valde radera videon inom ett dygn.

Nu är reklamfilmen släppt i en ny, förkortad, version – samtidigt som SAS misstänker att man utsatts för en attack.

Mönstret i kommentarsfälten och antalet reaktioner i SAS sociala kanaler pekar på kampanjen utsatts för en attack. Vi kan inte acceptera att bli en plattform för värderingar, som vi inte står för. Därför tog vi ner filmen från våra kanaler för att utvärdera situationen,” skriver flygbolaget på sin hemsida.

Kort efter att reklamfilmen plockats ner uppdagas det att personer i en chattgrupp, som kopplas till nazistiska NMR på kommunikationsappen Telegram, kritiserar reklamfilmen och uppmanar folk att agera mot SAS i sociala medier.

Hetsar varandra i stängda chattgrupper

”Ge den tummen ner genom alla era konton”, skriver en användare.

Chattgruppen finns i kommunikationsappen Telegram. En app med en krypterad funktion som har blivit känd för att användas av bland andra extremister, kriminella och terrorister.

Chattgruppen i fråga bär nazistiska NMR:s engelska namn och där sprids nazistisk propaganda.

I gruppen, som innehåller hundratals medlemmar, reagerar flera också starkt när SAS publicerade den nya versionen reklamen igen.

”Nu är videon uppe igen. Ogilla den med alla era konton”, skriver en användare.Foto: Skärmdump
På engelska skriver användare:”Videon har laddats upp igen under ett annat konto.”Foto: Skärmdump
Foto: Skärmdump
En person skriver: ”De som gjorde den här reklamen borde få vad de förtjänar.”Foto: Skärmdump

På engelska skriver användare:

”Videon är uppe igen. Vilka kan ge tumme ned.”

”Nu är videon uppe igen. Ogilla den med alla era konton”, skriver en annan.

En tredje skriver:

”De som gjorde den här reklamen borde få vad de förtjänar.”

SAS-chef hängs ut med namn och bild

Dessutom efterfrågas mer information om de SAS-anställda i kanalen. 

I en annan chattgrupp, som också kan kopplas till NMR, hängs de ansvariga bakom reklamfilmen ut med namn. 

Harald S Klungtveit, som är redaktör för Filter i Norge, har också skrivit om drevet mot SAS. 

Han har tagit del av en bild där en SAS-chef hängs ut med namn, bild och adress i en chattgrupp. 

Klungtveit skriver på Twitter:

”Nynazister deltar i en kampanj via olika chattkanaler. De sprider också namnlistor över de som har varit involverade i filmen, och här har de publicerat en av SAS-ledarnas hemadresser.” 

SAS tidigare uttalande om att reklamfilmen utsatts för en attack, får stöd av Mathias Cederholm, researcher och utbildare vid företaget Allefonti.

Han upptäckte under tisdagskvällen att reklamfilmen fick stor spridning på sociala medier, efter att bland annat Samhällsnytt och Nordfront rapporterat om filmen. 

– Gången som jag kunde se den var att bland de tidigaste var hatsajterna, var de fick ingången från har jag inte hunnit gräva vidare i. Sen gick det ganska snabbt. Det blev halvstort på svenska Twitter och sen plockade internationella nätverk upp det. 

På onsdagen publicerade den ryska propagandasajten Sputnik en artikel om SAS-filmen. Sputnik länkar till en rad Twitterkonton, så det blir en väldigt effektiv dynamik, berättar Mathias Cederholm. 

– Men det var inte förrän på natten som den ryska kopplingen hoppade på. Då gjorde de som de ofta gör – de attackerar från mer tvivelaktiga internationella konton, säger han.

”De kommer använda sig av globala IT-jättar” 

Daniel Poohl, vd för den antirasistiska stiftelsen Expo, säger att det inte är första gången som högerextrema personer arbetar på ett liknande sätt. 

 – Den här typen av saker har vi sett tidigare, exempelvis Åhléns Luciareklam 2016. Då det blev en hatstorm som orkestrerades delvis från en Facebookgrupp med svenska högerextremister, det tillhör deras sätt att arbeta, säger han. 

Riktade attacker och drev mot exempelvis företag, myndigheter och museum är något som Poohl tror kommer att öka. 

– Vi ser en högerextrem miljö i Sverige och i Europa med ett växande självförtroende. Hela deras politiska projekt går ut på att likrikta samhället i den ordning som de själva förespråkar. Och de kommer använda sig av globala IT-jättar och hatstormar, säger Daniel Poohl. 

Grafik visar att ett fåtal konton, som ”Yggdrasilsnorna” och ”Wayotworld”, stått för betydande del av spridningen.

Här är filmen som SAS tog bort efter kritiken

De svenska köttbullarna uppfanns inte i Sverige. Det påminde SAS om i en reklamfilm, som väckt ilska på sociala medier.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.