Fem norska flygofficerare omkom i olyckan i mitten av mars, som kan ha berott på att besättningen missuppfattat ett besked från flygledningen
Haverikommissionen presenterade på fredagen en faktarapport där inga analyser gjorts eller slutsatser dragits.
– Vi konstaterar bara fakta. Frågan är bara vad besättningen trodde sig ha fått för besked. De har bara två sekunder på sig att tolka de besked om lämnats, konstaterar utredningsledare Agne Widholm.
"Snön smält"
Flygplanet inledde flygningen på flygnivå 130 och fick sedan besked från flygledningen i Kiruna att gå ner till nivå 100 och senare fick de ett nytt besked om att gå ner till nivå 70 (cirka 2 000 meter).
– Vi drar ännu inga slutsatser. Vi inväntar fortsatta undersökningar och analyser och vad vi får fram när de svarta lådorna hittas när snön smält undan, säger Widholm.
Haverikommissionen har i sitt arbete kartlagt flygningen med hjälp av radardata. Det enda som saknas är den sista halvminuten innan planet kraschar in i bergstoppen.
– Vi räknar med att de fortsatte på samma kurs. Det är för kort tid för att något annat ska hända, säger Widholm.
Hoppas på svarta lådan
Det stora frågetecknet för haverikommissionen är hur piloterna resonerade med varandra. Den informationen finns på den svarta lådan, som fortfarande är försvunnen.
– Vi hoppas fortfarande på att kunna hitta den, säger Widholm
Den preliminära faktasammanställningen presenterades på fredagen för de omkomnas anhöriga och för norska försvarsledningen innan den blev offentlig i samband med presskonferenser i Oslo och på Arlanda.