"Hennes påståenden är barocka"

Publicerad
Uppdaterad
Fritidsresors vd Johan Lundgren avvisar utrikesminister Laila Freivalds påståenden om att resebranschen kom för billigt undan i Katastrofkommissionens rapport.
- Hennes påståenden är barocka, säger Johan Lundgren till TT.
- Man ska komma ihåg att UD beslöt om en evakuering av resmålet i samråd med researrangörerna så fort om möjligt. Och det innebar naturligtvis att avtalen mellan resenärerna och reseföretagen bröts. Han tar som exempel alla de resenärer som anlände till Phuket på julafton och som sedan enligt biljetten skulle åka hem två veckor senare. - Skulle vi då efter flodvågskatastrofen på annandagen ha hållit oss till avtalet med kunden på biljetten och låtit kunden stanna kvar två veckor? säger Johan Lundgren. - Laila Freivalds påståenden är ytterst märkliga.

"Sparkar åt fel håll"

Reseförsäkringsbolaget Europeiska försäkringar stöder Fritidsresors vd Johan Lundgrens kritik mot Laila Freivalds påståenden. - Alla hade ett stort ansvar. Resebolagen och försäkringsbolagen agerade rätt på en gång, säger bolagets marknadsdirektör Helene Hellström till TT. - Det handlade om att hitta lösningar som var bäst för resenärerna, det vill säga få hem dem så fort som möjligt på de villkor som gällde. "Utrikesministern sparkar åt fel håll och visar tyvärr att okunnigheten sträcker sig längre än att inte känna till vad Phuket ligger", skriver branschorganisationen Sveriges flygresearrangörer i ett pressmeddelande. "Researrangörerna reagerade mycket snabbt, tack vare en krisplan och beredskap som de facto sedan länge finns hos samtliga större researrangörer. Men framför allt reagerade man total osjälviskt vad gäller vem som tar kostnaderna för hemtagningar av andra arrangörers gäster eller kostnader för omplaceringar för de gäster som valde att stanna i regionen", skriver organisationen.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag