Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Hemtjänstpersonal får pris om de är snabba

Laga mat, städa, toalettbesök... det är mycket som ska hinnas med.
Foto: Ann Jonasson
<p>Bengt Larsson och hans kolleger fick nog.</p>
<p>Personalen trivs med sina jobb. Men stressen och pressen gör att det inte fungerar.</p>
Bengt publicerade, backad av kolleger, ett öppet brev till kommunen på Facebook.
<p>"Det finns ingen möjlighet att ta en kopp kaffe hos Agda om hon skulle vilja det och kanske har något hon vill prata om", säger Bengt.<br></p>

Hemtjänstpersonalen i Östersund slår larm.

Stress, tidspress, personalbrist och många sjukskrivningar.

De olika personalgrupperna tävlar om vilka som kan spara in mest tid hos de äldre – sedan får man en guldstjärna.

– Vår arbetsgrupp hade bäst statistik och då fick vi en tårta för att vi hade varit bäst, säger äldrevårdaren Bengt Larsson.

Nu har han och kollegerna skrivit ett öppet brev till kommunen.

Tid ska skäras ner, pengar ska sparas in.

Den tid som hemtjänstpersonal har hos de äldre runtom i landet blir mindre och mindre.

Nu slår personalen vid hemtjänsten i Östersunds kommun larm.

Det är äldrevårdaren Bengt Larsson, backad av kolleger, som delar med sig av personalens upplevelser via ett öppet brev till kommunen på Facebook.

"Jag och mina kollegor förstår inte hur ni tänker, om ni överhuvudtaget tänker när det gäller personalens och vårdtagarnas välbefinnande. Det är inte roligt att se den ena kollegan efter den andra mer eller mindre gå in i den berömd a väggen pga att ni "måste" spara pengar. Det ska räknas minuter och sekunder på behoven som vårdtagarna har, varje dag blir till ett stressmoment”, skriver Bengt bland annat.

Foto: SHUTTERSTOCK

De äldre får stressa på toaletten

Personalen klockas när de kliver in och ut ur de äldres lägenheter, och de kan följas av cheferna via en GPS-sändare. Om cheferna ser att vissa sysslor går att utföra fortare än den från början tilldelade tiden gör man justeringar i schemat för att effektivisera.

Minuter och sekunder skalas bort allteftersom.

En kultur som skapar stress.

– Man ser kolleger som går in i väggen, eller är på väg. De mår inte bra. Jag hörde om en tjej som inte varit här så länge men hon hade sagt till en kollega att hon aldrig varit sjuk tidigare, men nu har hon varit sjuk flera gånger sedan hon började hos oss, säger Bengt och funderar.

– Det tycker jag säger en hel del, fortsätter han.

Bengt Larsson gillar sitt jobb men kände att han behöver säga ifrån.

Personalens arbete är att ta hand om de äldre men det handlar alltsomoftast om en kamp mot klockan.

– Det är den här minutstyrningen... Man har ett visst antal minuter för ett toalettbesök hos en medborgare. Ett toalettbesök, två minuter och 15 sekunder, eller vad det är. Jag vet inte om det stämmer exakt men det spelar heller ingen roll. Saken är att det finns en speciell tid som de har på sig att göra sina behov, säger Bengt.

Effektivitet lika med guldstjärna

Personalen menar att man inte hinner göra de administrativa uppgifter som ingår i arbetet, vilket blir ytterligare ett stresspåslag. Några kafferaster är det inte att tala om. Toalettbesöken är lätträknade.

Östersunds kommun har även infört ett system som heter ”Vinna matchen”. Där loggas de olika personalgrupperna, med hjälp av staplar och diagram, baserat på antal besök och den tid de tillbringar hos de äldre.

Så många besök som möjligt på kortaste möjliga tid, som Bengt beskriver det.

Enheterna jämförs sedan med varandra och en vinnare koras.

Man får en guldstjärna i kanten.

– Vår arbetsgrupp hade bäst statistik och då fick vi en tårta för att vi hade varit bäst, och det är ”guldstjärnan” här. Men det är ju inget att man är stolt över, att man har fått en tårta för att man har arbetat så bra att vi sparat in en massa pengar, säger Bengt med viss hopplöshet i rösten.

– Visst ska man försöka spara in pengar men som man lärde sig när man började inom det här yrket: Vi är ju här för de äldre, de äldre är inte här för oss. Man vill ju att de ska må bra. Det är dem vi är här för. Vi ska hjälpa den, säger Bengt vidare.

Foto: Melpomenem / GETTY IMAGES/ISTOCKPHOTO ISTOCKPHOTO

Kommunen: "Absolut inte"

Enligt cheferna vid kommunen handlar ”Vinna matchen” inte om att tävla. Utan det handlar om att utvärdera verksamheten. Ett kontrollverktyg för ledningen.

– Jag ser det som ett uppföljningsverktyg som vi har för avdelningen. Det är några konsulter som har skapat det där systemet och att det heter ”Vinna matchen” kanske är en olycklig benämning. Det handlar inte om att tävla, det handlar absolut inte om det, säger Brita Carlsson, enhetschef på Frösödal och den chef som står närmast personalen.

Brita Carlsson känner till kritiken men säger att den här typen av frågor ligger utanför hennes område och bygger på politiska beslut.

Expressen har försökt att nå Kirsi Heini, sektorchef för hemtjänsten i Östersunds kommun, men utan framgång.

Till Östersunds-Posten säger hon:

– Vi tar det som våra medarbetare säger på yttersta allvar. De känner att de inte hinner med och det måste vi lyssna på. Samtidigt har vi bra verktyg för uppföljning, vi mäter sjuktal och det stämmer att vi har hög sjukskrivning, men uppföljningar vi gör visar också att vi har nöjda medborgare (brukare) och att personalen trivs.

Kommunen säger att de ska prata med sin personal för att tillsammans försöka nå en lösning och förändring till det bättre.

– Jag är väldigt stolt över hemtjänsten, och stolt över vår fantastiska personal, och jag försäkrar att vi försöker göra så gott vi kan, säger Kirsi Heini till Östersunds-Posten.

Laga mat, städa, toalettbesök... det är mycket som ska hinnas med.
Foto: Ann Jonasson

"Det är inget kul alls..."

Ja, Bengt och kollegerna trivs med sina jobb. Det stämmer. Men de saknar kontakten med de äldre. En kontakt som långsamt har skurits bort.

– Det finns ingen möjlighet att ta en kopp kaffe hos Agda om hon skulle vilja det och kanske har något hon vill prata om. Det kanske har hänt si och så och hon vill få ur sig det. Men det finns inga möjligheter till det. Utan vi kommer in, slänger åt dem tabletterna de ska ha kanske vevar ihop en gröt… haha. Nej. Det är inget kul alls, säger Bengt och fortsätter:

– Jag började 2009 och sen kom lagen om valfrihet, att de inte behöver ta kommunens hemhjälp utan kan välja andra. Och då ska det sparas ännu mer för att vi ska...

Det blir konkurrens?

– Ja precis, det blir konkurrens.

Under sina år i hemtjänsten har Bengt lärt sig mycket, säger han.

– Jag brukar säga det att jag har jobbat i sju år på Frösön. Frösön hade jag inte mycket koll på innan. Jag kände till någon pizzeria och sportfältet. Men genom alla år när man har suttit och pratat med de äldre så har man lärt sig så mycket om Frösön, området och vad som hänt genom tiderna. Det är det som är det intressanta, samtidigt som man ska hjälpa dem också.


Här kan du läsa Bengts brev till kommunen i sin helhet:

Skärmdump från Facebook.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.