Oavsett om det handlar om att skapa debatt, bygga varumärke eller ta en genväg till löpsedlarna har sociala medier blivit allt populärare bland svenska partiledare.
– Man kan se Instagram som en piggare Veckojournalen. Det har alltid funnits kändisjournalistik och där har politiker alltid velat vara med. Det finns massa gamla foton på S-ledare i hemmamiljö och nu har politiker ett ännu lättare sätt att presentera den bilden, säger Henrik Torehammar.
Han är programledare för Sveriges Radios populära podcast ”Det politiska spelet” och har följt regeringskaoset med humoristiska inlägg i poddens sociala medier.
”SD och Vänsterpartiet klarar sig bra”
Enligt Torehammar är det skillnad på de olika plattformarna. Facebook och Twitter fungerar bäst för att skapa engagemang och polariserande debatt.
– Jag är inte förvånad över att SD och V klarar sig bra i sociala medier. Där premieras tydliga konflikter: Är det invandringen eller kapitalismen vi hatar?
På Instagram belönas i stället en mjukare framtoning. Att Ebba Busch Thor och Annie Lööf är störst på bildplattformen handlar om kön och generation, menar Henrik Torehammar.
– Löfven och Kristersson finns där, men de har skittråkiga konton där deras pressavdelning lägger ut snygga bilder som ska ge bilden av en statsminister.
Ebba Busch Thor poserar med skräpmat
Han anser att det ställs olika krav på manliga och kvinnliga partiledare. Löfven och Kristersson drabbas därför inte av att de håller privatlivet borta från sociala medier.
– Anna Kinberg Batra drog ett skämt en gång och efter det tyckte folk att hon lät som en robot. Hon ses inte som en riktig person jämfört med Ebba Busch Thor som sitter i mysbyxor och äter skräpmat. Det är jättekonstigt att vi kräver det av unga kvinnor och inte av gamla farbröder och statsministerkandidater.
https://www.instagram.com/p/BqQH-NFF3At/Risk för Lars Ohly-snopp
Henrik Torehammar hyllar samtidigt KD-ledarens personliga stil:
– Ebba är queen på Instagram. Hon är lite som en amerikansk kändis och använder sociala medier för att runda de traditionella medierna med sina budskap. Hon kanske inte vinner jättemycket röster på att vara härlig på Instagram men det stärker hennes varumärke.
Instagram är den plattform som växer snabbast just nu och har gått om Facebook bland de yngre användarna.
– Den stora risken – förutom om du gör en Lars Ohly-snopp, vilket jag inte tror att Annie och Ebba skulle göra – är att äldre känner att det inte är deras påse chips. Att de framstår som störiga narcissister, säger Henrik Torehammar.