Varningsmeddelandet som dök upp på mobiltelefoner på Hawaii. Foto: MARCO GARCIA / AP TT NYHETSBYRÅNVarningsmeddelandet som dök upp på mobiltelefoner på Hawaii. Foto: MARCO GARCIA / AP TT NYHETSBYRÅN
Varningsmeddelandet som dök upp på mobiltelefoner på Hawaii. Foto: MARCO GARCIA / AP TT NYHETSBYRÅN
Jesper Parnevik och hans familj tog skydd i köket. Foto: ANDERS AHLGRENJesper Parnevik och hans familj tog skydd i köket. Foto: ANDERS AHLGREN
Jesper Parnevik och hans familj tog skydd i köket. Foto: ANDERS AHLGREN

Hawaii varnade för missil – av misstag

Publicerad

Myndigheterna på Hawaii har skickat ut en missilvarning av misstag, det rapporterar bland annat CBS.

Någon ska ha tryckt på fel knapp under ett skiftbyte.

Hawaiis guvernör David Ige har bett om ursäkt för falsklarmet. 

Jesper Parnevik befinner sig där, och hans kommentar på Twitter efter att myndigheterna dragit tillbaka larmet var:

”Tack, gode Gud!”.

– Det var en fruktansvärd känsla, säger Sveriges honorärkonsul på Hawaii, Anders Nervell  till Expressen.

Boende på Hawaii fick på lördagskvällen ett larm om att  ballistisk robot avfyrats mot ön.

”Ballistisk robot på väg mot Hawaii. Sök skydd omedelbart. Det här är ingen övning”, stod det i meddelandet.

Meddelandet var dock falskt, vilket Hawaii Emergency Management Agency bekräftar. 

https://twitter.com/Hawaii_EMA/status/952243912415985664

Men det var först en kvart senare, som Hawaiis krismyndighet genom sin talesperson, Richard Repoza, meddelade att hotet var falskt.

Jesper Parnevik är en av dem som fick meddelandet och som hann reagera innan dementin kom. 

På Twitter berättar han att han och hans familj tog skydd i köket. 

https://twitter.com/JesperParnevik/status/952246911842398208

 

https://twitter.com/JesperParnevik/status/952248659982262272

När Jesper Parnevik en kort stund senare fick reda på att det var ett falskt larm tackade han för detta.

”En fruktansvärd känsla”

Varningen orsakade panik på ögruppen – och på sociala medier.

När Expressen pratar med Sveriges honorärkonsul på Hawaii, Anders Nervell  några timmar efter det falska alarmet är han fortfarande skakad.

–  Initialt var det en chock och fruktansvärd känsla. Samtidigt noterade jag att inga alarm gick i gång, vilket jag tyckte var märkligt, säger Anders Nervell.

– Min fru jobbar på ett sjukhus, och hon ringde mig och berättade att det även där rådde stor förvirring.

Det tog alltså en kvart innan Anders Nervell och övriga på Hawaii fick veta att det rörde sig om ett falskalarm.

– Sånt här får ju inte inträffa. Något måste ju hända efter det här. Vi måste kunna lita på myndiheterna här, förklarar Anders Nervell.

Hawaiis guvernör David Ige har bett om ursäkt för falsklarmet. 

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag