Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Haverilarm utlöst på Arlanda flygplats

Ett haverilarm har utlösts på Arlanda. Bilden är från ett tidigare tillfälle. Foto: Jens L'Estrade
Planet som fick problem är från bolaget Braathens. BIlden är från ett annat tillfälle.
Flygplanet skulle ha landat på Bromma, men fick slutligen landa på Arlanda. Grafik: Flightradar24.com

Ett varningslarm utlöstes på Arlanda under fredagsmorgonen.

Ett plan från Trollhättan skulle landa klockan 08 på Bromma – men fick problem med landningsstället.

Därmed fick det omdirigeras till Arlanda.

Vid 08.28 kom besked från räddningstjänsten: Planet har landat och allt har gått bra.

Varningslarm

• Statistiskt sett ligger antalet varningslarm på 25 på Arlanda, på 218 500 starter och landningar.

• Vanligtvis initierar piloten varningslarm. Det gör han eller hon genom att kontakta flygtrafikledningstornet.

• När varningslarmet går larmas bland annat flygplatsens räddningstjänst, som ställer sig i beredskap.

• Både kommunal räddningstjänst och flygplatsens brandkår åker på varningslarm. Även sjukhus i närheten höjer beredskapen.

• Haveri kallas det när ”något har inträffat” med flygplanet. Räddningstjänstens rutiner skiljer sig åt mellan varningslarm och haverilarm.

• Haveriet kan vara av olika grad: det kan handla om en flygolycka, att ett flygplan saknas eller att det står med noshjulet utanför banan.

Källa: Swedavia

Uppgifterna om ett haverilarm på Arlanda på fredagsmorgonen bekräftades först av räddningstjänsten.

– Det handlar om ett plan som har problem med landningsstället. Det ska landa 08.20, säger Toni Frank, ledningsbefäl vid räddningstjänsten.

På sin hemsida skriver Swedavia att flygplatsen skärper beredskapen vid minsta indikation på att landningen inte är normal.

Skulle landa på Bromma

Planet TF801 från bolaget Braathens lyfte från Trollhättan klockan 07.02 under fredagsmorgonen med 24 passagerare.

Det skulle landa på Bromma, var det tänkt. Men till följd av problemen med landningsstället fick det omdirigeras till Arlanda, där det gick ner utan problem klockan 08.28.

– Planet fick en indikation på att landningsstället inte fungerade. Det kan vara en lampa som inte har tänts, säger Anders Engzell, kommunikatör på BRA flyg.

BRA flyg: "Säkerheten går först"

Han fortsätter:

– Det är inga konstigheter mer än att i ett sådant läge flyger man till Arlanda för att de har bättre beredskap. Säkerheten går alltid först.

Flygplanet skulle ha landat på Bromma, men fick slutligen landa på Arlanda. Grafik: Flightradar24.com

Han har inte pratat med kapten eller flygledare så han vet inte hur passagerarna reagerade på att varningslarmet utfärdades.

– Men de bruka debriefa passagerarna om vad som har hänt och då brukar det komma fram om någon tyckte att det var obehagligt, säger Anders Engzell.

Luftfartsverket: "Det var inget haverilarm"

Efter att planet landat säger Per Fröberg på Luftfartsverket.

– Det var inget haverilarm, det var ett varningslarm. Det var en indikation på något i planet. Planet skulle landa på Bromma och då tog man det till Arlanda i stället. De har precis ringt därifrån, och det har landat utan problem. Allt har gått bra.

Enligt Albin Näverberg, presstalesperson vid polisen i Stockholm, är det en kontrollampa som inte har tänts:

– Om den är trasig eller om det är något annat vet vi inte men vid sådana här händelser har vi och Arlandas räddningstjänst full beredskap.

Braathens får förklara vad som gick fel

Enligt Albin Näverberg är det inte en ovanlig händelse.

Per Fröberg på Luftfartsverket säger att det ansvariga bolaget, i det här fallet Braathens, får reda ut och förklara vad som felade i planet.

Swedavia skriver på sin hemsida att man på 218 500 starter och landningar varje år har runt 25 varningslarm.