Haverikommissionen: Planet flög inte högre än 50-100 meter

Haverikommissionen: ”Gott hopp om att kunna komma fram till orsaken”
Olycksplatsen undersöks under natten.
Foto: ALEX LJUNGDAHL
Delar av vraket.
Foto: ALEX LJUNGDAHL
Polisen på plats vid flygplatsen under natten.
Foto: ALEX LJUNGDAHL
Peter Swaffer, chef civil luftfart på Statens haverikommission.
Foto: Pontus Lundahl/TT / TT NYHETSBYRÅN
Poliser undersöker flygplansvraket i närheten av Örebro flygplats på fredagen.
Foto: JEPPE GUSTAFSSON / TT NYHETSBYRÅN
Poliser undersöker flygplansvraket i närheten av Örebro flygplats på fredagen.
Foto: JEPPE GUSTAFSSON / TT NYHETSBYRÅN
Poliser undersöker flygplansvraket i närheten av Örebro flygplats på fredagen.
Foto: JEPPE GUSTAFSSON / TT NYHETSBYRÅN
1 / 8

Nio personer omkom i den tragiska flygkraschen i Örebro. 

På cirka 100 meters höjd fick planet problem och gjorde en kraftig vänstersväng innan det störtade mot marken, enligt Statens haverikommission. 

Enligt Peter Swaffer vid Haverikommissionen fick planet problem tidigt vid starten.

– Luftfartyget var flygvärdigt och har blivit underhållet som det ska. Inget indikerar att det var något fel. Men vi är bara i början av en gedigen faktainsamling, säger han. 

Det var strax innan 19.30 i går kväll som propellerplanet med nio personer ombord kraschade vid Örebro flygplats. 

Åtta fallskärmshoppare och en pilot omkom i olyckan. 

Under fredagen påbörjade Statens haverikommission sin utredning. Det troliga händelseförloppet är att planet fått problem på cirka 100 meters höjd, gjort en kraftig vänstersväng och sedan kraschat mot marken, meddelar haverikommissionen genom polisen under fredagskvällen. 

Orsaken är dock inte fastställd. 

”I nuläget pågår ett intensivt arbete i samarbete med polisen där arbetet är inriktat på intervjuer med vittnen, att säkra data, radarspår, filmmaterial och minnesenheter med mera”, skriver polisen på sin hemsida. 

Planet inhyrt från Skåne

Planet av typ De Havilland DHC-2 Beaver, med en kapacitet för mellan nio och elva personer hade hyrts in från Skåne för att användas vid fallskärmshoppning, rapporterar DN. Just nu pågår en såkallad ”hoppvecka” för fallskärmshoppare mellan den 5 och 9 juli.

Hos polis och räddningstjänst förstod man snabbt omfattningen av den svåra olyckan, berättade företrädare på en pressträff på torsdagen.

En överlevande person fördes till sjukhus med livshotande skador men avled under natten. 

– Det fanns inga liv att rädda, säger brandchefen Per-Ove Staberyd.

Kommunen har aktiverat sin Posom-grupp för att kunna stötta de invånare som behöver stöd.

– Vi försöker att öppna upp lokaler, dels kyrkan men även en närliggande kyrka så att man har möjlighet att ta sig dit. Vi kommer också att ha vår Posomverksamhet härute på plats vid klubben eller här i närområdet lite beroende på var folk samlas som behöver träffa någon och få stöd, säger Mats Brantsberg, säkerhetschef vid Örebro kommun.

Polisen utreder olyckan som framkallande av fara för annan och vållande till annans död. Orsaken är att polisen behöver öppna en förundersökning för att kunna utreda händelsen. 

– Det kommer att ta sin tid med utgångspunkt från skadornas art, säger Niclas Hallgren, biträdande regionpolischef i polisregion Bergslagen.

Haverikommission: Flög inte högre än 50-100 meter

Peter Swaffer är chef för civil luftfart på Statens haverikommission. Han anlände till olycksplatsen sent i går kväll tillsammans med två haveriutredare. 

Under natten har de arbetat tillsammans med polisen för att säkra alla spår och vrakdelar från platsen. Ett arbete som kommer fortsätta under fredagen.

– Det genomfördes intervjuer med olika vittnen och flygledartorn. I samband med det arbetet avslutades anslöt jag själv dit och vi tre tittade på vraket och olycksplatsen i stort. Men det var nattetid och mörker. Med tanke på att vi behöver dagsljus och en hel dag att arbeta på så blev det paus, vi återupptar det nu under förmiddagen, säger han.

Polisen håller pressträff efter olyckan på fredagsmorgonen.
Foto: ALEX LJUNGDAHL

Ännu är det för tidigt för att kunna säga vad som inträffade.

– Det är ett till del söndrigt vrak där det också förekommit brand. Och det är omöjligt att säga något om vad som hänt. Men det hoppas vi kunna få fram till över tid när vi analyserar data från vraket.

Under fredagen kommer Haverikommissionen att förbereda en bärgning av planet till myndighetens undersökningslokal i Strängnäs. 

Swaffer räknar med att det kommer ta några veckor innan kommissionen har klarlagt olyckorsaken. 

Flygexperterna om teorierna

Jan Ohlsson, flygexpert, berättar att fallskärmsplan är överrepresenterade i olycksstatistiken vid hopphöjd. Men flygplanet i Örebro hann knappt lyfta innan det kraschade och fattade eld.

– Det är väldigt riskfyllt om det uppstår brand och man sitter väldigt trångt. Då kan det vara svårt att ta sig ur, säger han. 

Flygexperten Hans Kjäll tar upp om åldern på planet skulle kunna ha något med olyckan att göra, och om slitaget som flygplanet utsatts för genom åren kan haft någon påverkan på strukturen. 

– Enligt Luftfartygsregistret byggdes detta plan 1966 och är mer än 50 år, säger han.

– Planet har många starter under lång tid och det som kan hända med ett gammalt flygplan att man får sprickor i strukturen, säger han.

Enligt Hans Kjäll kan det finnas många orsaker bakom olyckan. Han berättar att 20 procent av alla haverier sker i startfasen.

Diakonen: ”Vi har kyrkan öppen”

Expressens reporter Ebba Kulneff är på plats i Örebro och har samtalat med flera invånare dagen efter den tragiska flygkraschen.

Lenamaria Brunhoff tänder två ljus vid minnesplatsen utanför S:t Nicolai kyrka i centrala Örebro. Intill ligger en solros och två rosor. Hon arbetar som diakon i kyrkan och fick höra om olyckan av en diakonkollega i Umeå – där en snarlik tragedi inträffade för snart två år sedan. 

– Vilken tragedi för familj, vänner och för klubben som verkar vara en väldigt tajt grupp. Vi har kyrkan öppen, och kommer finnas här för de som behöver. På franska säger man det så fint: sans mot, utan ord. Det finns inte så mycket att säga, men vi kan finnas tillsammans.

Kungen: ”Vi beklagar deras förlust”

Kungafamiljen har uttalat sig med anledning av olyckan.

”Med anledning av gårdagens tragiska flygolycka i Örebro vill jag framföra mina kondoleanser. Min familj och jag tänker i dag särskilt på alla dem som stod de förolyckade personerna nära. Vi beklagar deras svåra förlust”, skriver kungen i ett uttalande.


Vittne till flygolyckan: ”Lät som ett kanonskott”

Janne Palm bor granne med flygplatsen i Örebro och blev vittne till flygkraschen.

Umeå fallskärmsklubb: ”Känns som att benen ska vika sig” 

Ordföranden för Umeå Fallskärmsklubb om tragedin i Örebro.

Flygkraschen i Örebro

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.