Fartygskatastrofen, den 28 september 1994, är med sina 852 döda Europas största i modern tid.
Under fredagen meddelade Statens haverikommission att det kommer skicka en framställan till regeringen om att ändra den lag som just nu gör det brottsligt att genomföra dykningar vid vraket, som presenterades med en pressträff tillsammans med inrikesminister Mikael Damberg (S).
– Regeringen har påbörjat ett analysarbete för att kunna utföra dykningar, säger Damberg.
”Aktuellt med provtagning”
Johan Ahlberg är generaldirektör på Statens Haverikommission.
– Statens haverikommission gör bedömningen att man behöver göra utredningsåtgärder på plats. Det kan också bli aktuellt med provtagning av material på skrovet. Det kan också innefatta bärgning av bitar. Syftet är att ta reda på vad hålen i skrovet beror på, säger han på pressträffen.
Nya dykningar ska även ge svar på om nya utredningsåtgärder behöver vidtas och i så fall vilka.
Inrikesminister Mikael Damberg tror även att lagändringarna kan vara på plats relativt fort.
– Det har redan påbörjat ett analysarbete av lagen, så det är inte ett enormt komplicerat arbete, men måste ske korrekt. Min ambition är att det ska ändras första halvåret 2021, säger Damberg.
Har ni ändrat uppfattning om förlisningen?
– Det har inte kommit fram något så här långt som ändrar slutsatsen från 1999, säger John Ahlbeck.
Dokumentären avslöjade tidigare okänt hål i fartygets skrov
Det är efter höstens uppmärksammade dokumentär ”Estonia – Fyndet som ändrar allt” som Haverikommissionen startat en ny utredning om Estonia – och dammsugit gamla handlingar och dokument, i skenet av filmens avslöjande om ett tidigare okänt hål i fartygets skrov.
Sedan dess har det framkommit att det finns ytterligare ett hål som inte rapporterades av dokumentärfilmarna. Filmer från Estonias bogvisir har analyserats på nytt och kommissionen har även träffat överlevande passagerare.
Efter två månaders utredning har haverikommissionen nu landat i att nya dykningar behöver göras vid fartygets förlisningsplats i Östersjön.