IT-haveri på Willys och Hemköp

Hemköp och Willys har IT-störningar som pågått sedan i fredags.

– Vi hade från sent i går eftermiddag interna nätverksproblem som har medfört IT-störningar i bakomliggande led hos oss, vilket gör att vi under ett antal timmar haft problem med att jobba fullt ut på våra lager.

– Nu är de här problemen lösta och vi har bemannat upp så att nu är allting i gång. Så påverkan kommer bli ytterst marginell för kunderna.

Enligt Aftonbladet kan priset i självscanningen visa fel, men blir rätt i kassan. 

Men det stora problemet är att butikerna inte kan göra några beställningar eller se leveranser. 

Orsaken till haveriet är inte känd. 

– Det här var ett internproblem som dök upp. Vi hade problem delar av natten men nu är systemen i gång, så allt är som det ska. Vi jobbar ikapp och har förmodligen gjort det ganska snart, hoppas jag, säger Magnus Törnblom.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.