Nu möts julkalendern av en hatstorm. Foto: FacebookNu möts julkalendern av en hatstorm. Foto: Facebook
Nu möts julkalendern av en hatstorm. Foto: Facebook
Mats Liedholm, marknadsdirektör på Ica Sverige. Foto: / TT NYHETSBYRÅNMats Liedholm, marknadsdirektör på Ica Sverige. Foto: / TT NYHETSBYRÅN
Mats Liedholm, marknadsdirektör på Ica Sverige. Foto: / TT NYHETSBYRÅN
Jaafar Al-Jabiri (C). Foto: PrivatJaafar Al-Jabiri (C). Foto: Privat
Jaafar Al-Jabiri (C). Foto: Privat

Icas julkalender möttes av hatstorm på Facebook

Publicerad

En kvinna med hijab syns på Icas årliga julkalender – något som har upprört många människor i sociala medier.

"Ni pissar på våra svenska traditioner", skriver en person på Facebook.

– Det får vi förhålla oss till, det är det samhällsklimat som råder, säger Mats Liedholm, marknadsdirektör på Ica Sverige.

Den uppmärksammade julkalendern, som släpptes för ett par veckor sedan, föreställer en grupp tecknade personer som samlats runt ett dignande julbord. Maten avnjuts av ett barn med stjärngossestrut, en kvinna med hijab, en pojke med kippa samt ett flertal personer utan religiösa eller kulturella attribut.

Bilden visar en del av julkalendern.Foto: Facebook

Julkalendern har väckt ramaskri i sociala medier – och Ica möts nu av en hatstorm på grund av den tecknade kvinnan med hijab. 

Nedan följer några av de arga inlägg och kommentarer som har strömmat in på företagets Facebooksida under de senaste dagarna:

Foto: Facebook

 

Foto: Facebook

 

Foto: Facebook

 

Foto: Facebook

Ica: "Alla ska känna sig lika välkomna"

Mats Liedholm är marknadsdirektör på Ica Sverige – och berättar nu om bakgrunden till kalendern:

– Det är en tradition vi har där vi tar fram en julkalender varje år, som sedan erbjuds till handlare som vill ge den till sina kunder, säger han och berättar att det har gjorts beställningar på omkring 150 000 exemplar.

Mats Liedholm fortsätter:

– Julen är en viktig högtid i Sverige som vi tycker alla ska få möjlighet att ta del av oavsett religion eller bakgrund. Därför ville vi ha en kalender i år som symboliserade att alla kan vara med och fira jul på sitt sätt.

Mats Liedholm, marknadsdirektör på Ica Sverige.Foto: / TT NYHETSBYRÅN

Marknadsdirektören berättar nu om hatstormen:

– I alla frågor som rör integration finns det folk som inte tycker att det är positivt. Det får vi förhålla oss till, det är det samhällsklimat som råder, säger Mats Liedholm och fortsätter:

– Det hindrar inte oss från att hälsa alla välkomna. Alla ska känna sig lika välkomna, oavsett vem man är eller vilken bakgrund man har.

Centerpartisten: "Är en god gärning"

I flera av de arga inläggen ifrågasätts muslimers roll i det traditionella julfirandet. Det är något som ofta diskuteras i centerpartisten och muslimen Jaafar Al-Jabiris familj, vilket han berättade för Expressen i december förra året

– Det handlar om fördomar. Det finns även fördomar hos muslimer själva. Att allt som inte utövades av profeten ska vi inte heller utöva, men sanningen är den att det inte finns några hinder för muslimer att fira jul så länge de inte dricker alkohol, äter fläsk och så, sa Jaafar Al-Jabiri.

Jaafar Al-Jabiri (C).Foto: Privat

I ett av inläggen på Icas Facebooksida skriver en användare att "alla som gått i skolan vet ju att dom avskyr julen för det är ju en händelse om Jesus födelse".

I artikeln förklarade dock Jaafar att Jesus betraktas som en högt uppsatt profet – och berättade att han diskuterat frågan med imamer i både Sverige och Irak som har bekräftat hans bild:

– Ur ett religiöst perspektiv är det ingen fara, det är till och med något bra, det är en god gärning, och det är viktigt att lyfta upp sådana profiler och personligheter, sa han.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag