Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Hårda protester mot Victoria's Secret: ”Säljer manlig fantasi”

Protesterna mot Victoria’s Secret fortsätter.Foto: FACUNDO ARRIZABALAGA / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÃÖN
Svenska Elsa Hosk har deltagit i flera av Victoria's Secret arrangemang.Foto: KRISTIN CALLAHAN/ACE / SPLASHNEW / KRISTIN CALLAHAN/ACE / SPLASHNEW SPLASH NEWS

NEW YORK. Protesterna mot Victoria’s Secret fortsätter.

En alternativ underklädesshow hölls i helgen på Time Square – som inkluderade alla storlekar. 

– Vi står upp i solidaritet, skriver artisten Halsey som själv uppträdde under den riktiga showen.

Victoria's Secret är sedan 1990-talet kända för sina årliga, uppmärksammade shower där de visar upp sexiga underkläder på några av världens främsta modeller. Eller "Victorias änglar" som modellerna kallas. Det är bara ett problem – Victorias änglar ser alla ut att vara stöpta i exakt samma form. En form som inte tillåter några andra kroppar än supersmala stereotypa fotomodellskroppar.

Det är inte första gången företaget kritiseras för sin snäva syn, men kritiken blossade upp rejält efter ett pr-haveri till intervju med Victoria's Secrets marknadsdirektör Ed Razek i Vogues novembernummer. I intervjun fick han frågan om andra underklädesmärken som även har transsexuella modeller och ”kvinnor i storlek 40” i marknadsföringen. Razek svarade att de övervägt att göra det samma, men fortsatte sedan:

– Borde man inte ha transsexuella i showen? Nej, jag tycker inte det. Varför inte? För att showen är en fantasi. Det är 42 minuter nöjesspecial. Det är vad det är. 

Han har senare bett om ursäkt, backat från uttalande och sagt att de ”absolut skulle ta in en transsexuell modell”.

Men skadan var redan skedd.

Konkurrentens kritik: ”Säljer en manlig fantasi”

Konkurrerande företaget Third Love, som inkluderar större storlekar, svarade till exempel med ett öppet brev i New York Times signerat grundaren Heidi Zak.

– Ni marknadsför er mot män och säljer en manlig fantasi till kvinnor.

Bilden av Victoria's Secret som ett företag med omoderna värderingar förstärktes. Många bestämde sig för att bojkotta både den tv-sända showen och butiken och i helgen hölls en alternativ show på Times Square på Manhattan i New York under namnet ”The Real Catwalk”. Initiativet kom från modellen Khrystyana Kazakova. Hon är känd i USA från “America’s Next Top Model” och brukar själv benämnas ”plus size-modell”.

– Jag pratade med mina vänner (om Victoria’s Secret) och bara: ”Åh herregud, det får mig att känna mig hemsk". Många känner sig oattraktiva efter att ha sett showen, säger hon till New York Post.

https://www.instagram.com/p/Bq5p92pHy6h/

Kazakova  bjöd in människor i alla åldrar, kön och storlek via sociala medier och totalt omkring 200 deltog sedan i lördagens show. Några företag som också inkluderar större storlekar sponsrade visningen och modellerna bjöds på rejäl frukost och mimosa innan showen – som en protest mot hur ”Victorias änglar”-modellerna delat bantningstips inför visningen eller pratat om hur mycket de ska äta efteråt.

Halsey: Kan bara inte ignorera

Också en av artisterna som uppträder på den ”riktiga” visningen har öppet gått ut och kritiserat sin arbetsgivare. I ett långt inlägg på Instagram skriver artisten Halsey, som själv är bisexuell, att hon står upp i solidaritet med alla HBTQ-personer.

– Jag har alltid dyrkat Victoria's Secret show sedan jag var ung. Att uppträda i år med andra fantastiska artister och hårt arbetande modeller/vänner skulle bli årets bästa kväll men efter den var inspelad gjordes kommentarer om showen som jag bara inte kan ignorera. 

https://www.instagram.com/p/Bq6NQraB3jy/?utm_source=ig_web_button_share_sheet

– Som medlem i HBTQ-gemenskapen har jag ingen tolerans för bristen på att inkludera, fortsätter hon.

Halsey hänvisade också sina 10 miljoner följare till en organisation som jobbar för HBTQ-rättigheter och berättade att hon själv donerat pengar.

– Om du är en transperson och uttalanden har gjort att du känner dig främmande eller ogiltigförklarad – snälla kom ihåg att du har allierade. Vi står upp i solidaritet. Fullständig och total acceptans är den enda "fantasi" jag stöttar.

Varumärket viker – aktien ner 41 procent

Enligt New York Times tycks den negativa bilden av företaget sätta tydliga spår. Victoria’s Secret är fortfarande USA:s ledande underklädesmärke men tappar snabbt i marknadsandelar. Försäljningen går sämre och aktien har gått ner 41 procent i år, skriver tidningen. 

Förra hösten gjorde Wells Fargo en konsumentundersökning som visade att 68 procent av de tillfrågade gillade Victoria’s Secret mindre än förr och 60 procent sa att varumärket kändes "forcerat eller fejk".