Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Hård kritik mot
UI-artikel om Ryssland

Martin Kragh har skrivit rapporten. "Det är inte en UI-rapport", säger han.
Mats Karlsson är Utrikespolitiska institutets direktör. Foto: / (C)PONTUS JOHANSSON

Utrikespolitiska institutet (UI) har i veckan fått stenhård kritik från flera håll för en rapport om rysk desinformation och spridning av falska nyheter.

Men rapporten kommer inte från UI, enligt institutets direktör och en av de ansvariga forskarna.

Utrikespolitiska institutet

Utrikespolitiska institutet (UI) är ett oberoende institut och en plattform för forskning och information om utrikespolitiska frågor.

Institutet bildades 1938 och består framför allt av forskare och redaktörer med utrikespolitisk kompetens. UI:s forskning baseras på självständig vetenskaplig analys.

Institutet som organisation tar inte ställning i sakfrågor.

Källa: Utrikespolitiska institutet

Den snåriga diskussionen är delvis semantisk: Vad är en rapport, och vad är en artikel? Och den handlar delvis om vem som kan anses stå bakom en rapport – eller artikel.

– UI lägger inte ut rapporter. Det här är en artikel av medarbetare på UI i en internationell tidskrift, säger Mats Karlsson, direktör för Utrikespolitiska institutet, till TT.

Martin Kragh är chef för Rysslands- och Eurasienprogrammet vid UI och skrev den omdebatterade artikeln tillsammans med Sebastian Åsberg. Han ger samma bild som Mats Karlsson.

– Jag är anställd vid UI, men forskningen har bedrivits som ett oberoende forskningsprojekt. Det är inte en UI-rapport, säger Martin Kragh.

Omfattande kritik

Enligt den omdebatterade artikeln har svenska medier och politiker spridit desinformation från Ryssland, bland annat i samband med att Sveriges riksdag skulle rösta om värdlandsavtalet med Nato.

– Vi kan belägga att det under de två senaste åren har pågått en koordinerad påverkanskampanj mot Sverige med bland annat desinformation, propaganda och förfalskade brev, sade Sebastian Åsberg till TT när artikeln publicerats.

Kritiken mot såväl UI som de två artikelförfattarna har varit hård. De anklagas bland annat för att blanda ihop debattörers åsikter med desinformation.

"Aftonbladet Kultur anklagas i en rapport från Utrikespolitiska institutet för att springa Putins ärenden", skrev exempelvis Aftonbladets kulturchef Åsa Linderborg, som anser att rapporten – eller artikeln – har allvarliga brister.

Aftonbladets kulturchef Åsa Linderborg. Foto: Emmalisa Pauly

 

LÄS MER: Peter Hultqvist om slutsatserna i rapporten

 

"Inte en UI-publikation"

Men Utrikespolitiska institutet anklagar ingen, hävdar Mats Karlsson, eftersom UI inte har några uppfattningar. Forskningen bedrivs inom UI, men artiklarna som skrivs med den som bas får forskarna stå för.

– Vi har forskare på UI som bedriver forskning. De publicerar i internationella tidsskrifter, eller uttalar sig i media. Och för det står de själva, säger Mats Karlsson och fortsätter:

– Det görs inom ramen för UI, men publikationen är inte en UI-publikation.

Uppståndelsen ser han som ett kvitto på att institutet är relevant och intressant.

– För oss innebär det att våra forskare är betydelsefulla och intressanta. Det är vad vi vill vara.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!