Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Hård kritik mot SL:s nya biljettsystem

Foto: Tommy Pedersen

SL:s nya system för sms-biljetter, som trädde i kraft i dag, möter hård kritik från resenärerna.

– Det är inte vi som bestämt det här. Vi har fått anpassa oss efter lagstiftningen, säger Lovisa Åbom på SL:s presstjänst.

Så köper du de nya sms-biljetterna

Registrera dina uppgifter via den här länken. 

Därefter måste du ta ställning till om du vill betala via bank- eller kreditkort, eller betala biljetten via en faktura i efterhand.

Flera telefoner kan registreras på samma konto

Förra året stod sms-biljetterna för sex procent av SL:s intäkter. Biljetten skickades direkt till telefonen efter att resenären skrivit ett meddelande till det gamla numret 72-150. Men sedan i dag måste den som vill resa med sms-biljett först registrera sig - sedan ta ställning till om biljetten ska betalas via bank- eller kreditkort, eller skickas med faktura i efterhand. Den sistnämnda lösningen är omöjlig för personer med betalningsanmärkningar.

Bakgrunden är den nya betaltjänstlagen, som kräver att köp via mobiltelefon måste registreras. Under dagen har flera företag som erbjuder betaltjänster via mobilen aviserat nya betallösningar.

Möter hård kritik

Den nya metoden för biljettköp har fått massiv kritik under dagen. Uppretade resenärer har gått hårt åt kravet på registrering i sociala medier, bland annat på Twitter. "Det är inte rimligt att det ska vara lättare att få tag på ett sms-lån än en sms-biljett" är en fras som varit flitigt förekommande. Lovisa Åbom på SL:s presstjänst berättar att de tar till sig kritiken.

– Vi förstår ju att det så klart blir en stor omställning när man tidigare bara kunnat skicka ett sms utan att registrera sig någonstans. Samtidigt måste alla trafikföretag i landet anpassa sig till det här, säger hon.

Billigare lösning - för SL

SL betalar runt 23 miljoner kronor till företaget Payex, som administrerar betaltjänsten. Enligt SL är det en besparing på över tio miljoner kronor mot det gamla systemet. Men att ompröva beslutet att använda sig av registrering är inget alternativ för SL.

– Det är inte vi som bestämt det här. Vi har fått anpassa oss efter lagstiftningen, säger Lovisa Åbom.