Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Här vägrar Sabina Ddumba sjunga i Unicefs film

Skådespelare får hedersuppdrag: ”Ett av de största ögonblicken i min karriär”.
Unicef vill uppmana till handling i sin senaste kampanjfilm.Foto: PATRIK ÖSTERBERG / IBL BILDBYRÅ / IBL BILDBYRÅ PATRIK C ÖSTERBERG / IBL / IBLA
Bland annat visar filmen hur det skulle se ut om Sabina Ddumba vägrade sjunga på sin konsert.Foto: UNICEF

Sabina Ddumba står på scen – men vägrar att sjunga.

Stjärnkocken Niklas Ekstedt serverar. Men på en tom tallrik. 

I Unicefs nya kampanjfilm visar organisationen att det inte är tanken som räknas.

I stället uppmanar organisationen till agerande.

”Fortfarande finns det miljontals barn som inte har blivit vaccinerade och saknar det livsviktiga skyddet”, skriver hjälporganisationen i ett pressmeddelande.

I kampanjen ”Det är inte tanken som räknas” uppmanar hjälporganisationen Unicef till handling. En reklamfilm för kampanjen visar konstnären Ernst Billgren peka på en tom vägg, artisten Sabina Ddumba beskriva den konsert hon hade tänkt genomföra, och kocken Niklas Ekstedt berätta om maten som skulle kunna finnas på den tomma tallriken.

Organisationen vill med filmen visa att det inte är tanken som räknas – att tomma ord väger lätt när miljontals utsatta barn världen över saknar grundläggande skydd.

- Vi vill sätta ljus på möjligheten att genom våra julklappar hjälpa barn runtom i världen som lever på flykt, i krig och konflikter eller andra utsatta situationer. Vi är väldigt glada över att ett gäng välkända profiler velat ställa sig bakom vårt budskap och hjälpa oss nå ut inför julen, säger Andreas Eriksson, kommunikationschef på Unicef Sverige, i ett pressmeddelande.

https://www.youtube.com/watch?v=PdroTtuCecI

Miljontals barn ännu inte vaccinerade

I pressmeddelandet skriver Unicef att de med kampanjfilmen vill samla in pengar till organisationen genom försäljningar i deras gåvoshop. Där kan man köpa julklappar i form av vaccin mot dödliga sjukdomar, näringsersättning, vattenreningstabletter och filtar. Dessa distribueras till barn som i länder som drabbats av katastrof.

Organisationen skriver att de i fjol försåg 100 länder med 2,6 miljarder doser vaccin – men att miljontals barn fortfarande inte blivit vaccinerade.

Unicef: Våldet mot flickor i Mexiko har ökat kraftigt

Unicef: Våldet mot flickor i Mexiko har ökat kraftigt • Samtidigt fortsätter det dödliga våldet att öka.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.