Till sist lyckades räddningstjänsten få upp bilen på torra land. Breven däremot blev rejält blöta och fick tillbringa natten i värmen på postkontoret. Foto: Per Karlsson
Till sist lyckades räddningstjänsten få upp bilen på torra land. Breven däremot blev rejält blöta och fick tillbringa natten i värmen på postkontoret.  Foto: Per Karlsson

Här tar sig Posten vatten över huvudet

Publicerad
Uppdaterad
Snacka om att ta sig vatten över huvudet. Nu ska Posten gå till botten med magplasket. - Vi har lagt breven på tork, säger Simon Jansson på Posten i Eskilstuna.
Den sommarjobbande brevbäraren hade bara några få brev kvar att dela ut när han svängde in med postbilen framför båtarna i Torshälla hamn i går.
Han lade växelspaken i neutralt läge, tog några brev och hoppade ut.
Det skulle han inte ha gjort.
- Han missade att lägga i handbromsen, säger Simon Jansson, ansvarig för innelaget på Posten i Eskilstuna.
När brevbäraren kom tillbaka var postbilen borta.
Samtidigt var Eskilstuna räddningstjänst i full fart på väg till platsen.
- Ett vittne i hamnen hade sett postbilen rulla rakt ner i vattnet, säger Mikael Karlsson, styrkeledare vid räddningstjänsten.

Brevbäraren oskadd

Väl på plats kunde polis och räddningstjänst konstatera att brevbäraren var oskadd och befann sig på torra land.
Värre var tillståndet för breven.
- De var rätt blöta, säger Göran Risberg, länsvakthavande vid polisen i Södermanland.

"De ligger på tork"

Efter att bilen bärgats och tömts på vatten fördes de dränkta breven tillbaka till postkontoret.
- De ligger på tork just nu, vi gör ett nytt försök att dela ut dem i morgon, säger Simon Jansson.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag