Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Här ligger sårade renar
och lider i flera timmar

Flera av de 23 renarna blev lemlästade och låg i snön i timmar innan de avlivades.

När tåget kom i hög hastighet hann de 23 renarna inte fly. Järnvägen utanför Fjällåsen, nordväst om Gällivare förvandlades till ett blodbad.

Eftersom det bara är Trafikverkets personal som får avliva djuren kan de få lida i flera timmar. "Avancerat statligt djurplågeri", menar renägaren Anneli Kråik Jannok.

– Renarna ligger med stympade kroppar och det här händer hela tiden, dag som natt, säger Jannok till Expressen.

Renar som dödas av tåg

Under 2000-talet har drygt 11 000 renar dödats av tåg i Sverige. För varje ren som dödas får samebyn 3 000 kronor i statlig ersättning. Men trots ersättningen förlorar samebyarna hundratusentals kronor varje år på tågolyckorna.

När en olycka sker larmar lokföraren Trafikverket som ger underleverantörer i uppgift att avliva renarna. I samband med larmet till Trafikverket får även renägarna i området ett sms om att deras djur har blivit påkörda.

Reglerna hindrar dock ägarna från att beträda spårområdet eftersom det endast är utbildad personal som får gå in.

Olycksplatsen beskrivs som ett slagfält. Ofödda renkalvar och deras massakrerade mammor ligger utspridda längs järnvägen. En fjolårskalv som har fått samtliga ben avklippta i kollisionen lider i snön.

På måndagen dödades 23 renar av ett tåg mellan Gällivare och Kiruna. Enligt renägarna Lars-Ola och Anneli Jannok var djuren på väg till nya betesmarker som ligger inom deras naturliga flyttvägar.

När tåget kom låg många av renarna sannolikt ner på spåret.

Långa avstånd till olyckorna

Liknande händelser sker väldigt ofta i norra Sverige. Bara under 2000-talet har drygt 11 000 renar dödats av tåg. I paret Jannoks sameby har ett hundratal renar dött de senaste fyra månaderna.

Men vad händer egentligen efter olyckorna?

"Är vardag här uppe"

Avstånden till olycksplatserna är ofta väldigt stora. Och eftersom det endast är Trafikverkets personal som får vistas i spårområdet kan renarna tvingas lida i flera timmar innan de avlivas.

– Det här är inget annat än avancerat statligt djurplågeri och en väldig nonchalans från Trafikverket som faktiskt har makt att stoppa dessa onödiga massakrar på ren som är vardag här uppe i norr, säger Anneli Kråik Jannok.

Var vid liv i en timme

I måndags dödades 23 renar. Den 13 januari i år dödades 48 stycken djur vid en kollision med ett persontåg i samma område. Renarna måste ofta korsa järnvägen för att ta sig till nya betesmarker. Och skadorna i tågkollisionerna är ofta inte direkt dödande.

– I går var det en fjolårskalv som fått alla benen klippta och som låg cirka en timme vid liv innan min man kom och kunde avliva den. Det tog ytterligare flera timmar innan Trafikverkets personal var på plats, alltså de som egentligen ska sköta avlivningen, säger Jannok till Expressen.

"Man vill bara gråta"

Anneli Kråik Jannok har tillsammans med flera andra i samebyn föreslagit åtgärder som skulle skydda renarna. Bland annat viltstängsel, hastighetsgräns för tågen och utbildning för renägarna så att de kan gå in på spårområdena. Men enligt samebyn är Trafikverket inte villiga att spendera pengarna som krävs för att skydda djuren.

– Det är en enorm psykisk press för oss att veta att vi inte kan skydda våra djur och att de dör i onödan för att Trafikverket vill tjäna så mycket pengar som möjligt. Här kan man verkligen tala om att tjäna pengar på djurs lidande. Man vill bara gråta. Och svenska folket vet ingenting om det här, säger Jannok.

"Måste jaga runt efter skadade"

Thomas Pihl på Trafikverket förklarar att underleverantören var på plats vid olyckan inom den avtalade tiden, det vill säga max två timmar under ordinarie arbetstid och max fyra timmar efter ordinarie arbetstid.

– Det är jättetråkigt när det sker sådana här olyckor. Men det tar tid för oss att komma dit och det brukar även ta tid när vi väl är på plats. Personalen måste jaga runt efter skadade och halvskadade djur i djup snö, säger Pihl till Expressen.

Är en säkerhetsfråga

Trafikverket vill i nuläget inte bemöta renägarnas förslag på eventuella åtgärder. Pihl förklarar dock att det är förbjudet för allmänheten att röra sig i spårområden.

– Vi kan inte tillåta att någon annan tar hand om djuren. Det ska skötas av utbildad personal som har direktkontakt med vår trafikledning.

Trafikverket har bett att få återkomma med svar om varför man inte har vidtagit några av renägarnas förslag på skyddsåtgärder.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.