Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Här lever hoppet i Boko Harams Nigeria

HAND I HAND I OROSKVARTEREN. Pastor James Movel Wuye och imam Muhammed Nurayn Ashafa vandrar sida vid sida i stadsdelen Nasarawa i Kaduna, Nigeria. Foto: TORBJÖRN SELANDER
ANSVARIG. Boko Haram-ledaren Abubakar Shekau i en film efter bortrövandet av över 270 flickor från en skola i Chibok.
HAT BLEV TILL VÄNSKAP. Steg för steg närmade sig Muhammed Nurayn Ashafa och James Movel Wuye varandra. Foto: Torbjörn Selander
I KONFLIKTENS SPÅR. Moskén i Kaduna har blivit bombad och nedbränd tre gånger, men fortfarande kommer folk dit och ber. Foto: Torbjörn Selander
ILSKA. Bortrövandet av flickorna har väckt stora protester. Här demonstrationer i Lagos mot regeringens insatser för att rädda flickorna. Foto: Sunday Alamba
Grundaren av Boko Haram, Muhammad Yusuf. Foto: AFP
Fyra av de elever som på egen hand undflydde kidnapparna i Chibok. Foto: Haruna Umar
1 / 8

Bortrövandet har förfärat och upprört en hel värld. Islamistiska Boko Haram kidnappade den 14 april över 270 flickor från en skola i nordöstra Nigeria. En del lyckades rymma men minst 223 saknas än.

Samtidigt fortsätter dödandet. Boko Haram mördade över 300 i en by i veckan som gick.

Nigeria är ett land som är kluvet mellan det muslimska norr och kristna söder. Fast där finns också historier som inger hopp. Expressen träffade de forna dödsfienderna som nu tillsammans arbetar för freden.

Våldsam rörelse i Nigeria

Boko Haram bildades 2002 och har sin bas i delstaten Borno i nordöstra Nigeria. Rörelsen vill att hela Nigeria ska förvandlas till en islamistisk stat.

Boko Haram betyder "västerländsk utbildning är förbjuden" på hausa-språket. Muhammad Yusuf grundade och ledde Boko Haram. Han såg västerländsk demokrati och inflytande som det stora hotet.

Boko Haram radikaliserades under nuvarande ledaren Abubakar Shekau som tog över efter att Yusufs dödats i polishäkte 2009.

Boko Haram angrep i början främst militära och polisiära mål. Men våldet drabbar nu alla, inte minst skolor.

USA har satt Boko Haram på listan över internationella terrorgrupper. Gruppen tros ha kopplingar till andra terrorgrupper, men har hittills främst angripit mål i Nigeria.

Över 270 skolflickor bortrövade

Det var natten mot den 14 april som Boko Haram gjorde en räd mot staden Chibok i nordöstra Nigeria och rövade bort över 270 skolflickor, i åldrarna 15 till 18 år.

Över 500 flickor hade samlats på skolan för att ta sin slutexamen. Ett drygt 40-tal lyckades rymma, men över 220 är kvar i fångenskap.

Boko Harams ledare Abubakar Shekau tog i veckan på sig ansvaret. Han sa att han tänkte sälja flickorna som slavar.

Masskidnappningen har lett till omfattande protester i Nigeria. President Goodluck Jonathan får kritik för att han gjort för lite.

Flickornas öde har även fått stor uppmärksamhet världen runt, bland annat på Twitter under #bringbackourgirls och #bringbackourdaughters. Flera länder har sänt hjälp till Nigeria.

KADUNA. Här går fronten i Nigeria i kriget mellan kristna och muslimer. På ena sidan gatan nedbrända moskéer, på andra sidan förstörda kyrkor.

Men det finns trots allt hopp - två forna dödsfiender går numera hand i hand.

- Utan dialog kan man inte få fred, säger pastor James Movel Wuye och får medhåll av sin vän, imamen Muhammed Nurayn Ashafa.


Vreden växer i Nigeria. En ilska som delvis riktar sig mot extremisterna i Boko Haram som i veckan tog på sig ansvaret för bortrövande av över 270 flickor från en skola i Chibok den 14 april.

Boko Harams ledare Abubakar Shekau tog i en videofilm i veckan på sig ansvaret och sa att han planerade att sälja flickorna som slavar eller tvångsgifta bort dem.

Men vreden vänds också mot president Goodluck Jonathan och militären som inte kunde skydda flickorna, som ännu inte lyckats rädda en enda av dem.

Det säger en del om hur långt det gått i Nigeria. För detta är ett land som är alltför bekant med våld.

Nigeria är Afrikas befolkningsrikaste land med 170 miljoner invånare. Det är ett land splittrat mellan två världsreligioner, islam och kristendom.

Sedan Boko Haram inledde sin våldsamma terrorkamp 2009 beräknas 5 000 personer ha dödats, men det sekteristiska våldet tros sedan 1990-talet ha krävt cirka 20 000 liv.

 

HAND I HAND I OROSKVARTEREN. Pastor James Movel Wuye och imam Muhammed Nurayn Ashafa vandrar sida vid sida i stadsdelen Nasarawa i Kaduna, Nigeria. Foto: Foto: Torbjörn Selander

 

Och gränsen, eller fronten, går genom tvåmiljonerstaden Kaduna. Norr härom dominerar muslimerna, söderut bor främst kristna.

I Kaduna finns det dessutom förorter där religionerna blandas. De värsta är två "andliga slagfält", stadsdelarna Trikania och Nasarawa.

Det var här i Nasarawa som James Movel Wuye och Muhammed Nurayn Ashafa stod mot varandra 1992. Det var här deras livsöden först sammanvävdes.

Det var maj 1992 och dagen gick mot sitt slut, den redan heta luften dallrade av spänning. Stridigheter mellan muslimer och kristna hade blossat upp sedan i februari det året.

James Movel Wuye var 32 år denna majeftermiddag och ledde en hemlig kristen ungdomsgrupp. Beväpnade till tänderna skyddade de sina kristna systrar och bröder från muslimska attacker. Under oroligheterna hade de dödat två ungdomar och slängt en andlig ledare i en brunn och stenat honom till döds.

Motståndarna som höll på att gruppera sig i Nasarawa bestod av en muslimsk milis. En av ledarna var kommendanten Muhammed Nurayn Ashafa, även han då 32 år. De två ungdomarna som dödats var kusiner till Ashafa, och den stenade spirituelle ledaren var hans mentor.

De möttes på en grusväg, cirka 20-30 beväpnade män i varje grupp. Det gick illa för James Wuye. Ett slag med en machete högg av hans högra hand vid handleden.

Han förlorade medvetandet men hann tänka: om vi dör - så dör vi.

 

I KONFLIKTENS SPÅR. Moskén i Kaduna har blivit bombad och nedbränd tre gånger, men fortfarande kommer folk dit och ber. Foto: Foto: Torbjörn Selander


Men han överlevde och exakt tre år senare, en majdag 1995 mötte han åter Muhammed Ashafa. Det skedde hemma hos Kadunas militärguvernör, där hustrun ordnat en tillställning i palatset för att främja poliovaccinering.

En gemensam bekant sammanförde dem, och fick dem att skaka hand. Muhammed Ashafa fattade motvilligt James Wuyes vänstra hand, den hans milis inte högg av.

- Jag ville strypa den djävulen med mina bara händer, minns James Wuye.

- Det enda jag tänkte var att få reda på vilken adress han bodde på så att jag kunde eliminera honom, berättar Muhammed Ashafa.

Muhammed Ashafa kunde inte glömma de bägge kusinerna och hans mentor som mördats. Han uppsökte sin moské och där predikade imamen om försoning och förlåtelse. Muhammed sökte tröst i Koranen.

- Det tog mig 90 dagar att bli av med den negativa energin, och tanken på hämnd, säger Ashafa.

Det tog tid, men steg för steg närmade de sig varandra. Började lära känna varandra. Nyfikenheten växte men misstänksamheten satt samtidigt länge i.

James Wuye minns hur de en gång i början av processen övernattade tillsammans, och att han funderade på att smyga över till Ashafas säng och kväva honom med en kudde.

- Det tog tre år för mig att förlåta, tre år av svåra plågor. Det beror nog mycket på att jag förlorade min hand, säger han och rör vid den plastigt stela protesen.

- Men du kan inte möta Kristus om du bär på det hatet mot muslimer.

 

BILDSPECIAL:Torbjörn Selanders bilder från Nigeria


Och hatet svalnade, respekten kom och den har med tiden utvecklats till en djup vänskap. Muhammed Ashafa är numera imam och James Wuye är pastor. Båda försöker dock fortfarande övertyga den andre om att deras tro är den enda vägen.

- Men vi respekterar varandra, vi ber i tysthet när vi är tillsammans. Vi accepterar skillnaderna, men i 19 år har vi försökt att övertyga varandra, säger de i mun och ler.

Vi träffas på imamens kontor, men de skulle lika gärna kunna ropa till varandra. Bara en spånskivevägg skiljer dem åt. På pastorns dörr sitter ett blått klistermärke med vit text: "Love a moslem it is christian".

Här på sjätte våningen har de två sitt gemensamma kontor. De bildade redan från starten av sin nyfunna samvaro organisationen "Interfaith Mediation Centre".

Då, i början, startade de med att vandra hand i hand i oroskvarteren. Religionskonflikten förvärrades när Nigeria vid millennieskiftet införde muslimska sharialagar i nio av Nigerias delstater och i de muslimska delarna av Kadunas delstat. Landet består av 36 delstater och huvudstadsterritoriet Abuja. De 24 kristna delstaterna i de södra delarna har behållit sitt rättssystem.

Konflikten mellan muslimer och kristna förvärrades ytterligare 2002, året då Boko Haram bildades. För ett år sedan införde Nigerias kristne president Goodluck Jonathan undantagstillstånd i de tre nordöstra delstaterna Borno, Yobe och Adamawa, där Boko Haram har sitt huvudsäte.

Presidentens armé och säkerhetsstyrkor har gått oerhört hårt fram, med tortyr, massgripande och summariska avrättningar. Människorättsorganisationer som Amnesty och NHRC har kritiserat honom för det.

Pastor James Wuye och imam Muhammed Ashafa är också kritiska till våldsspiralen.

- Vad tror du händer med sönerna till de som dödats av regimen, de vill utkräva hämnd, och det är väldigt lätt för Boko Haram att rekrytera bland dem. Och tänk att många av dem som dödas kan ha sju-åtta söner, förklarar imamen och pastorn.

- Boko Haram finns överallt, och de rekryterar mycket här i Kaduna.

 

ANSVARIG. Boko Haram-ledaren Abubakar Shekau i en film efter bortrövandet av över 270 flickor från en skola i Chibok.


Boko Haram består till 90 procent av unga människor under 30 år, vissa rekryteras redan vid tio års ålder.

- Barnen som går med i Boko Haram är barn av ett sjukt samhälle, ett sjukt land, säger imamen.

Pastorn betonar att konflikten mellan nigerianska staten och Boko Haram inte går att lösa med militärt våld.

- Tyvärr är det så att inte alla vill ha en dialog. Nu har man i stället bett om internationellt stöd med militära insatser.

Spåren av våldet är inte svåra att hitta i Kaduna. Vi gör en tur i en jeep och passerar en moské som bränts ned tre gånger. Vi är på väg mot "Combat zone" som imamen kallar det.

- Eller "Djävulens verkstad", säger pastorn.

 

Läs tidigare reportage från Expressen Världen:

Rumänska Maria, 26, var sexslav i fem år

Valet i Afghanistan – ett val för friheten

Planet som försvann – här är jakten på svaren

Sham Shaars mamma dog i en granatattack

 

För två år sedan massakrerades 50 personer här. Imamen och pastorn går igenom nedbrända ruiner, i dag är det en buffertzon. På ena sidan kristna, på andra sidan muslimer. De två männen går hand i hand, med lillfingrarna flätade runt varandra, alltid i pastorns vänstra hand och imamens högra.

Genast samlas en stor skara barn som skrattande följer oss runt. Det är fridfullt, folk hälsar vänligt, slöjbeklädda kvinnor viker undan för processionen. Men beredskapen finns där, närsomhelst kan hatet och våldet explodera.

Skulle det ske så har folket i Nasarawa visselpipor, och om det börjar vissla så kommer pastorn och imamen dit, eller medarbetare från "Interfaith Mediation Centre" och försöker medla.

Paret har under årens lopp blivit eftertraktat runt hela världen. De har vandrat i Bagdad, Beirut, Jerusalem, Belfast, Sudan, Somalia och på många andra våldsdrabbade platser. Nyligen fick de ett stort tyskt pris och det finns krafter som arbetar för att de ska få Nobels Fredspris.

Men kommer de två männens gemensamma visioner att kunna sprida sig över det drabbade landet? Kan deras försoningsväg vara ett alternativ till allt dödande? Kanske har de svaret själva.

- Jag känner inte någon trevligare människa än han, säger imamen om pastorn.

- Jag älskar den här killen, säger pastorn och lägger försiktigt sin högerarm runt sin forne fiende.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!