Academedia, Sveriges största friskolekoncern, tycks inte lämna något till slumpen i kampen om att locka nya elever.
Enligt Dagens Nyheter håller skolkoncernens NTI-gymnasier i så kallade ”ambassadörsutbildningar”. Det innebär att eleverna under två dagar utbildas i att värva nya elever till skolorna.
En utbildning i september ska ha hållits på Bosön på Lidingö i Stockholm.
En tidigare lärare vid en Academediaskola skriver till DN att lägren hålls i ett dygn under skoltid.
”Fin användning av skolpengen”, skriver läraren, enligt tidningen.
Academedia utbildar hundratals elever
Academedia driver totalt 29 NTI-skolor, och varje enhet skickar omkring tio elever till utbildningen. Sammanlagt rör det sig alltså om runt 290 NTI-elever som lär sig att sälja in sina skolor till andra unga.
Därtill driver Academedia 142 gymnasieskolor, varav flera har valt att delta i initiativet, rapporterar DN.
Andrej Häggblad, marknadschef för Academedias gymnasie- och grundskolor, säger till tidningen att det inte handlar om marknadsföring, utan om information.
– Det handlar om att de som ska välja gymnasium ska kunna göra välinformerade val. Då vet vi att elever vill prata med andra elever. Jag tror också att ambassadörer finns på andra skolor, säger han.
Andrej Häggblad uppger att utbildningen innefattar lektioner i bland annat personlig utveckling, retorik och presentationsteknik.
Gick med vinst
Utöver sina skolor i Sverige driver Academedia också skolverksamhet, förskolor och vuxenutbildningar i Norge och Tyskland.
Sammanlagt handlar det om 657 skolor med 179 500 elever.
När koncernen presenterade sin kvartalsrapport för årets tredje period blev det klart att företagsamheten gått positivt framåt. Omsättningen ökade med sju procent, till 11,7 miljarder och vinsten landade på 635 miljoner.