Germanwings hedrar nu de omkomna, där en bild på kaptenen Patrick Sondheimer står bredvid andrepiloten Andreas Lubitz. Foto: SkärmavbildGermanwings hedrar nu de omkomna, där en bild på kaptenen Patrick Sondheimer står bredvid andrepiloten Andreas Lubitz. Foto: Skärmavbild
Germanwings hedrar nu de omkomna, där en bild på kaptenen Patrick Sondheimer står bredvid andrepiloten Andreas Lubitz. Foto: Skärmavbild
150 personer förlorade livet när Germanwings flight 9525 kraschades av andrepiloten.150 personer förlorade livet när Germanwings flight 9525 kraschades av andrepiloten.
150 personer förlorade livet när Germanwings flight 9525 kraschades av andrepiloten.

Här hedras kaptenen – bredvid Lubitz

Publicerad

LONDON. Detta är första bilden på Patrick Sondheimer, kaptenen som förgäves försökte rädda alla ombord på flight 9525.

Bredvid honom är ett fotografi av andrepiloten Andreas Lubitz.

Här hedras hela besättningen på Germanwings flight.

Bilden på besättningen publicerades först av den tyska tidningen Bild. Den kommer ursprungligen från twitter.

– Det var någon på Germanwings som lade ut den, säger den brittiske fotografen Roger Allen som via en kontakt i Tyskland plockade hem bilden för brittiska medier.

Där finns en bild på Patrick Sondheimer, den 36-årige kaptenen ombord. Där finns porträttbilder på de två kvinnliga och de två manliga flygvärdinnorna ombord.

Och där bredvid bilden på kapten Sondheimer finns även en inramad bild på den 27-årige Andreas Lubitz, andrepiloten som anses ha medvetet orsakat flygkatastrofen där 150 personer dödades.

Brittiske medier, däribland Mirror och Daily Mail, uppgav först att bilden tagits på Germanwings högkvarter i Köln, men flygbolaget har i ett uttalande dementerat att något sådant finns där. Bilden ska vara tagen före uppgifterna om att Lubitz medvetet kraschat planet blev kända.

Patrick Sondheimers farmor, Marianne Sondheimer, har i en tidigare intervju gjort klart vad familjen känner för Andreas Lubitz.

– Mitt sonson är död och allt på grund av att någon idiot gjorde detta med hela planet och dödade så många människor.

Patrick Sondheimer hade arbetat i tio år som pilot. Han gick över till Germanwings i fjol efter att ha inlett sin karriär på Lufthansa.

Det passade honom bättre privat att göra kortare flygningar på Europa med Germanwings och dessutom befordrades han till kapten.

Inspelningarna från den svarta lådan dokumenterade hur han förgäves försökte ta sig tillbaka in i cockpit efter att ha lämnat Andreas Lubitz ensam. Sondheimer hade varit tvungen att besöka toaletten.

När han återvände var dörren till förarkabinen låst och Lubitz vägrade släppa in honom.

– Öppna den här förbannade dörren! hörs Sondheimer skrika, men något svar kommer aldrig från andre piloten.

Lufthansa visste att Lubitz innan han utbildade sig till pilot hade haft problem med självmordstankar. Han godkändes ändå som pilot.

Den sista tiden hade han besökt flera läkare i Düsseldorf, bland annat eftersom han trodde att han led av ögonproblem. Problem som av allt att döma var inbillade.

Polisen som gjorde husrannsakan i hans lägenhet fann också att han besökt sajter som beskriver hur dörrarna till cockpit fungerar och självmordsajter. Han använde sig ibland av namnet Skydevil.

Kapten Patrick Sondheimer hyllas som en hjälte i Tyskland och det är också så Marianne Sondheimer beskriver honom.

– Han dog som en hjälte, men han dog och vi är alldeles förstörda. Ljuset har slocknat i våra liv.

Sondheimer hade två barn, en sexårig dotter och en treårig son.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag