Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Här hämtar okänd man ut Sophies nya Iphone

Bedragaren hann före. Sophie Lagerstedt skulle hämta ut en Iphone på sin lokala butik som är Postens ombud. Men en bedragare hade kommit åt hennes uppgifter och hunnit före. Här är han på väg att hämta ut telefonen.

Sophie Lagerstedt fick sin Iphone stulen.

Nu varnar polisen för den nya typen av fräcka sms-bedrägerier.

- Under de senaste sex åren som jag har jobbat har jag aldrig sett det här tidigare. Någonstans har information om telefonbeställningar läckt ut och sedan går det skrämmande fort, säger Jan Olsson, på polisens nationella bedrägericenter i Stockholm.

FAKTA

Sophie Lagerstedt beställde en Iphone 5s via en telefonförsäljare från Tele 2.

Tre dagar senare kom ett sms från Posten om att telefonen kunde hämtas ut hos hennes lokala livsmedelsbutik.

I sms:et stod det också ett avinummer (fyra siffror) som behövs för att hämta ut paketet. Dessutom krävdes det en legitimation.

Dagen efter att sms:et anlänt åkte Sophie Lagerstedt till butiken. Där möts hon av beskedet att det inte finns något paket som matchar hennes avinummer.

Sophie åker förbryllat hem och spårar paketet via Postens hemsida. Då kommer det upp att paketet redan hämtats ut.

Hon åker då tillbaka till butiken. Där kollas övervakningsbilder igenom och de visar att en man hämtat ut paketet dagen innan.

Mannen kunde i butiken både uppge rätt avinummer och dessutom visa upp två legitimationer. En för honom och en för "sin flickvän" som han hämtade upp paketet till.

6 knep - så skyddar du dig

Du kan inte motverka att identitetsstölder sker. Det har sin bas i offentlighetsprincipen.

Däremot kan du som redan utsatts för ett bedrägeri spärra din kreditupplysnings hos UC (Upplysningscentralen). Då försvårar du för nya bedrägerier.

Du måste ha anmält bedrägeriet till polisen för att kunna använda spärren och den håller först i två veckor.

När företaget sedan fått in din polisanmälan och ett brev så förlängs spärren tills vidare.

Problemet med spärren är att du själv som person då inte kan göra några egna köp på kredit utan att först häva spärren.

Dessutom kostar den här tjänsten. Du får alltså betala för din egen säkerhet.

Sophie Lagerstedt, 40 år, fick förra tisdagen ett telefonsamtal från en försäljare på Tele 2. Hon beställde då en Iphone 5s.

På fredagen kom ett sms från Posten om att telefonen kunde hämtas ut hos hennes lokala livsmedelsaffär, som är Postens ombud. I sms:et stod det också ett avinummer och att det krävdes ett ID-kort för att hämta ut paketet.

"Jag blev chockad och rädd"

På lördagen åkte Sophie till livsmedelsbutiken i Stockholm. Då visade det sig att telefonen redan blivit uthämtad - av en man.

- Det är fruktansvärt. Jag blev jättechockad och rädd, säger hon.

- Det kommer in en person som har rätt avinummer och visar upp två legitimationer. En för honom och en för "sin flickvän" som han hämtade upp paketet till, då är det svårt för oss att göra något, säger butikens ägare.

Använde falskt ID

På övervakningsbilderna kan man se att en person angett avinumret, visat upp en falsk legitimation och plockat ut telefonen redan under fredagen - samma dag som Sophie fått sms:et om att paketet fanns att hämta ut.

- Jag fattar inte att på tre dagar, från att jag beställde min Iphone, så har någon fått alla mina uppgifter på beställningen och dessutom hunnit göra en falsk ID-handling, säger hon.

Händelsen är polisanmäld men det är inte säkert att det slutar där.

- Jag har blivit uppmanad att hålla koll på min brevlåda i fall det kommer nya konstiga saker i den. Men annars känner man sig ganska hjälplös.

Sophie har ringt runt till Tele 2, distributören, Posten och polisen i jakt på hur hennes uppgifter om beställningen kommit ut.

- Jag har inte tappat mitt ID-kort så någonstans har någon gett ut mina uppgifter och all information, säger hon.

"Flera hundra telefoner"

På Tele 2 förstår man inte hur detta kan ha gått till.

- Det här är inte vanligt förekommande men väldigt tråkigt för den som drabbas. Det här rör sig om ett bedrägeri och jag kan inte spekulera i hur det här har gått till. Men det är ett ärende för polisen och det är otroligt viktigt att utlämningsställena säkrar sina rutiner, säger Malin Livhage, presschef på företaget.

På polisens nationella bedrägericenter i Stockholm är det här en ny och växande trend.

- Det handlar om flera hundra telefoner som försvunnit på det här sättet och det ökar bara, säger Jan Olsson, som arbetar som polis på centret.

"Information har läckt"

Denna typ av bedrägeri är bara någon vecka gammalt och polisen har inte fått grepp om hur det ska stoppas.

- Vi letar i nuläget efter hur dessa beställningsuppgifter kan ha kommit fram på så kort tid. Att det har gått så pass fort begränsar också antalet bedragare som kan utföra detta, säger Olsson och fortsätter:

- Under de senaste sex åren som jag har jobbat har jag aldrig sett det här tidigare. Någon vet allt om en telefonbeställning och dess leverans. Någonstans har informationen läckt ut och det här är en enorm kränkning mot enskilda individer.