Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Här bärgas planet – efter kraschen

Elin Jönsson sammanfattar bärgningen
En helikopter bärgar delar av det kraschade planet. Foto: SUNE GRABBE
Vrakdelarna bärgades på onsdagen. Foto: SUNE GRABBE
En helikopter bärgar delar av det kraschade planet. Foto: Elin Jönsson
Flera delar ligger utspridda på Storsandskär i Umeå. Foto: Elin Jönsson
Tidigare under morgonen på onsdagen hämtade Haverikommissionen två mindre delar av planet. Foto: Elin Jönsson
Haverikommissionen hämtade delar från planet tidigare på dagen. Foto: Elin Jönsson
Foto: Elin Jönsson
Foto: Elin Jönsson
Foto: Elin Jönsson
Foto: Elin Jönsson
1 / 13

På onsdagen påbörjades bärgningen av sportplanet som kraschade utanför Umeå i söndags. 

Delar av planet lyfts bort från ön med hjälp av en helikopter. 

Flygplansdelarna ska undersökas av Haverikommissionen, som utreder vad som kan ha orsakat olyckan. 

Tidigare under onsdagsmorgonen hämtade Haverikommissionen två mindre delar av planet. På en lokal bilbärgnings-bil lyftes delar av planet upp.

Men runt klockan 13.30 satte den större bärgningen av planet som kraschade på ön Storsandskär i gång.

En helikopter med en kedja under sig tog sig till olycksplatsen för att hämta delar av planet och en del av planet har förts mot fastlandet. Strax därefter åkte helikoptern tillbaka för att hämta fler delar av planet och föra till flygplatsen.

– Tidigare under dagen när man bärgade via båt tyckte jag mig skymta en propeller och en del av en klaff som sitter på en flygplansvinge. Vad som plockas upp nu är svårt att avgöra, säger Expressens utsända Elin Jönsson under helikopterns andra bärgningsrunda. 

För att komma åt ordentligt i området där planen kraschade, som består av tätbevuxen skog, har man använt motorsåg för att ta bort grenar eller träd inför bärgningen. 

Hur bärgningsprocessen kommer se ut och hur länge den kommer att pågå vill Haverikommissionen och polisen på plats inte kommentera. 

Ska undersökas närmare

Vrakdelar från planet ska bärgas bort från olycksplatsen och till staten haverikommissions egna lokaler för fortsatta undersökningar. 

Polisen är på plats och kommer under dagen bistå med att bland annat söka efter eventuella flygplansdelar med dykare, och från luften med drönare. 

Nio personer omkom när ett mindre flygplan kraschade i Umeå vid 14-tiden på söndagen den 14 juli. 

Åtta av dem skulle hoppa fallskärm, och den nionde var pilot. 

Vittnen från platsen har beskrivit hur höga ljud hördes från planet i luften – innan det störtade med nosen före rätt ner på ön Storsandskär, två kilometer från Umeå flygplats. 

Statens haverikommission utreder vad hände som fick planet att krascha mot marken. En utredning som kan ta upp till tolv månader. Utredningen som pågår är belagd med sekretess, och Haverikommissionen lämnar ut mycket få uppgifter om hur flygkraschen kan ha gått till. 

Sedan i måndags har de funnits på plats i Umeå och bedrivit en teknisk undersökning tillsammans med polisen, pratat med vittnen och nu bärgar de alltså flygplanet från ön. 

Umeåolyckan – detta vet vi

Söndagen den 14 juli, klockan 13.33, lyfte ett mindre flygplan av typen GippsAero GA8 Airvan från Umeå flygplats.

Klockan 14.12 fick flygtornet ett haverilarm. Planet kraschade på ön Storsandskär, två kilometer från banänden på Umeå flygplats, i Umeälvens delta.

Ombord på planet fanns nio personer, två kvinnor och sju män. Åtta var medlemmar i den lokala fallskärmsklubben. Alla hemmavarande i Västerbotten respektive Norrbottens län.

Planet var inte helt när det nådde marken, utan delar av det ska ha lossnat i luften, enligt Statens haverikommission som utreder vad som orsakat olyckan.

Utredarna har säkrat radarspår och vissa inspelningar från flygtrafikledningen. Det ska också finnas filmmaterial som kan ge information. Olycksutredningar tar vanligtvis upp till tolv månader.

Svenska fallskärmsförbundet (SFF) har tillfälligt stoppat alla flygningar med de två flygplan med samma modell som olycksplanet i Sverige. Även Transportstyrelsen har beslutat att planen ska ställas på marken. 

Det störtade planet har tillverkats i Australien och motorernas tillverkare är amerikansk. 

Den 25 juni 2019 utfärdades luftvärdighetsbevis gällande olycksplanets som intygar att planet är dugligt, servat och underhållet som det ska. 

Flygolyckan är den femte dödligaste i Sverige, sett till civila flygolyckor.

 

Källa: TT