Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Här är "ubåten" Sverige jagade

SKEPPAREN PÅ MISSTÄNKTA UB°TEN. Det var Ulf Buschs Amalia som låg bakom ubåtshysterin 1982. Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG
Sjunkbomber, minor och diplomatisk kris - jakten efter sovjetiska ubåtar i Hårsfjärden 1982 blev dramatisk.
Nu - 26 år senare - visar det sig att de misstänkta ubåtarna i stället var Ulf Buschs skolsegelfartyg Amalia.
- Det var totalt kaos då, säger skepparen Ulf Busch, 64, som minns ubåtsjakten.
1 oktober 1982 observerades något som liknade två ubåtsmaster i Hårsfjärden i Stockholms södra skärgård. Den sovjetiska ubåten U137 hade ett år tidigare gått på grund utanför Karlskrona så försvaret var på helspänn.
Ubåtsjakten var i gång.
Försvaret fick klartecken att släppa sjunkbomber, låta minor detonera och med radarövervakning bevaka vattnet kring marinens baser på Muskö och Berga.
Fällor gillrades för att få tag på de sovjetiska ubåtar som misstänktes ha kränkt svenskt vatten.
Samtidigt som helikoptrar cirklade i luften och marinens fartyg patrullerade puttrade galeasen Amalia omkring i Stockholms södra skärgård 12 oktober.

”Råkade vara där”

På däck stod journalister som bevakade den dramatiska ubåtsjakten i det kalla vattnet.
– Då hade vi ingen aning om ljudinspelningar. Vi bara råkade vara där, säger Ulf Busch.
Under det intensiva dygnet 12 oktober gjordes flera ljudupptagningar från Hårsfjärden. Olof Palme. En 3 minuter och 47 sekunder lång ljudsekvens sades senare bevisa att ubåtar varit i Hårsfjärden.
För att verkligen klargöra vad som skett i Hårsfjärden de dramatiska veckorna i oktober 1982 tillsatte den nytillträdda socialdemokratiska regeringen en ubåtskommission. 1983 var den klar med sin rapport som slog fast att det var sovjetiska ubåtar. Bandet på 3,47 minuter var centralt i utredningen.
Rapporten fick dåvarande statsminister Olof Palme att överlämna efterkrigstidens starkaste protest till den sovjetiska ambassadören.
Lennart Bodström (s) var utrikesminister under de dramatiska åren:
– Det var en enig kommission som 1983 la fram sitt betänkande. Det gav inget utrymme för en annan lösning än att det var sovjetiska ubåtar. Följaktligen överlämnade vi protesten och den spelade roll under flera års politik, säger Lennart Bodström, 80, till Expressen om den kyliga relationen med Sovjet.

Bodström: Bildt var drivande

Lennart Bodström menar att den nuvarande utrikesministern Carl Bildt (m) var den drivande i utpekandet av Sovjet. Bildt ingick i ubåtskommissionen.
– Han var oemottaglig för skäl som han inte trodde på, säger Lennart Bodström om Carl Bildt, 58.
Lennart Bodström. Trots de skarpa protesterna och fördömandena från svensk sida fortsatte ryssarna att neka. Under de följande åren vällde ubåtslarmen in både från försvaret och privatpersoner.
Bara några månader efter att Carl Bildt blivit statsminister i en ny borgerlig regering 1991 inleddes nya svensk-ryska samtal om ubåtsfrågan. Carl Bildt kontaktade också Rysslands dåvarande president Boris Jeltsin och ljudupptagningen från Hårsfjärden överlämnades.
Trots Carl Bildts påtryckningar fortsatte ryssarna att neka och en ny utredning tillsattes. Utredningen som blev klar 1996 väckte flera tvivel på att det var sovjetiska ubåtar.
Men något klar besked var ljudet kom ifrån lämnades inte nu heller.
Så sent som i höstas tog spekulationerna fart igen efter påståenden att försvaret släppt ut en Nato-ubåt ur Stockholms skärgård under ubåtsjakten. Försvarets forskningsinstitut, FOI, fick då i uppgift att analysera ljudupptagningen.
Carl Bildt. Nu – nästan 26 år efter ubåtsjakten – är analysen klar. Genom en slump dök Amalia upp i FOI:s utredning:
– Jag var i januari på en konferens inom försvarshögskolan där man gick igenom alla fartyg som kunde ha varit där den dagen 1982. Jag tänkte att Amalia lät intressant. Sen dök det upp ett tips från en person som pratat med skepparen som känt igen sin egen båt, säger Erland Sangfelt, överingenjör på FOI.
FOI provkörde Amalia vars hackiga propeller visade sig till stor del överensstämma med det ubåtsliknande ljudet på bandet.
Varför har det dröjt så länge med svaret?
– Ljudupptagningen har legat i träda och det dök upp igen inför 25-årsjubileet. I dag är också stämningen neutral jämfört med hur det var då. Det finns inga bindningar längre, bara kritiska personer, säger Erland Sangfelt på FOI.

Bildt nu: Inga kommentarer

Men mitt i ubåtsstormens öga på 80- och 90-talet befann sig Sveriges nuvarande utrikesminister Carl Bildt. När han nu får svar på vad ljudet på det 3,47 minuter långa bandet är för nåt är han däremot tyst.
– Han vill inte ge några kommentarer, säger Carl Bildts presssekreterare Irene Busic.
Samtidigt som det storpolitiska spelet under decennierna mullrat mellan Stockholm och Moskva har Ulf Busch fortsatt köra Amalia – ovetande om vilket storpolitiskt drama som hans nitton meter långa tvåmastare orsakat.
JAKTEN PÅ UBÅTEN: Den svenska marinen sprängde nästan 50 sjunkbombber för att få upp den misstänkta ubåten. Foto: ÖRJAN BJÖRKDAHL

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!