Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Här är sanningen bakom nya trenden på Instagram

Lättklädda kvinnor och män poserar med vapen. Foto: Instagram

Vapeninfluencers är en växande trend i USA, rapporterar Washington Post.

Unga modeller i 20-årsåldern visar upp sina vapen på gymmet och vältränade krigsveteraner lever drömlivet, ständigt med vapen i centrum.

”Favoritvapnet bland massmördare är också favoriten bland sexiga millennials på Instagram”, konstaterar tidningens reporter.

Debatten om vapenkontroll blossar upp i USA flera gånger per år. 

Under 2018 fick ämnet åter stora rubriker efter skolskjutningen i Parkland, Kalifornien, som dödade 17 och skadade lika många. Skolskjutningen var den värsta i delstatens historia och under året var det totalt 340 olika masskjutningar i USA.

Året innan noterades 39 773 dödsfall relaterade till skjutvapen – mer än någonsin tidigare – och under 2019 har närmare 3 000 dödsfall redan registrerats.

Men stödet för vapen är stort i USA.

Och på sociala medier glorifieras vapeninnehav av unga, framgångsrika och lättklädda modeller, men också vältränade krigsveteraner med hundratusentals följare, enligt en granskning av Washington Post.

https://www.instagram.com/p/Bvmb1-mhAgs/

”Eleganta högkapacitetsvapen tillverkade för krig och som är främsta valet för skolskjutare. Favoritvapnet bland massmördare är också favoriten bland sexiga millennials på Instagram”, skriver tidningen.

Vapenindustrin har fått sina egna influencers – och de växer explosionsartat, konstaterar tidningen vidare.

https://www.instagram.com/p/Bt_wG17FHqs/

Bär vapen på gymmet

En av dessa är entreprenören Amy Robbins, 35, som har ett eget klädmärke, och i kollektionen ingår plagg som låter kvinnor att bära vapen dolt även när de tränar.

https://www.instagram.com/p/BuzA3_GlK6Q/

35-åringen säger att de flesta av hennes följare, vanliga ”fotbollsmammor”, är licensierade vapenägare som gärna bär och döljer sina vapen i snygga träningskläder.

Tanken är att ge kvinnor en chans att skydda sig mot överfall.

– Vi lanserade på kulmen av #Metoo-rörelsen. Vi visste om statistiken, vi visste att sånt här händer, säger Amy Robbins till Washington Post och fortsätter:

– Får mig handlar vapenrättigheter även om kvinnliga rättigheter. Finns det något bättre sätt att säga ”ja, vi är jämställda” än att lägga sig på samma nivå som en man som kan vara ett dödligt hot?

https://www.instagram.com/p/Bqs03S6lN_2/

 

https://www.instagram.com/p/BujTHmfneJd/

”Alla vill vara som han”

För 32-årige Mat Best, en gitarrspelande ex-soldat med 680 000 följare på Instagram, handlar vapenromantiken om dels personskydd, dels om ett livsstilsval, säger han. 

Tack vare sin stora följarskara gör han även reklam för Black Rifle Coffee Company, ett varumärke som säljer kaffeprodukter och ägs av krigsveteraner – en av flera inkomstkällor, precis som för traditionella influencers.

Washington Post skriver att Mat Best är något av en ledare för vågen av vapen i sociala medier. 

– Han kan skriva, han kan spela musik, han ser bra ut, han sjunger ballader, han har en vacker fru på Instagram. Vem gillar inte Mat? Alla vill vara som Mat, konstaterar TJ Kirgin som driver en onlinebutik med fokus på vapenutrustning. 

Mat Best har över 40 vapen i sin bostad, flera av dem skarpladdade. I ett rum trängs gitarrer med automatvapen. I ett annat ligger det en pistol på bordet. Ett naturligt inslag i vardagen.

– Jag har sett den värsta sidan av mänskligheten, förklarar han som en anledning till varför han behöver skydda sig.

https://www.instagram.com/p/Bjx6vOIjFv_/

Under en bild skriver 32-åringen:

”Lycka är ett varmt vapen. Bang bang, pew pew”.

https://www.instagram.com/p/Bm4J7iwjCtL/?utm_source=ig_embed

I ett annat inlägg använder vapenfantasten och hans hustru vapen som tyngder på gymmet:

https://www.instagram.com/p/BsGpzbKAOsu/

Under ytterligare en bild förklarar Mat Best sin kärlek till ett automatvapen.

Ofta handlar inläggen om att försöka ge vapnen en slags identitet. 

”Du vet alltid vad du ska göra, du är alltid ärlig, du är min eviga pew-pew”, skriver han.

https://www.instagram.com/p/Bidbcphj7ya/

Vill göra vapen sexiga

Enligt Washington Posta granskning finns det ”tusentals” liknande vapeninfluencers av det här slaget som dagligen lägger upp proffsiga bilder, som lika gärna skulle kunna vara del av en modellfotografering, men där vapen hamnar i fokus.

Eller bilder som vill normalisera användandet av vapen i vardagen.

Som på gymmet, vid kaffeautomaten eller på barnkalaset.

Många bilder är till synes proffsigt tagna.

 

Ett konto som delar bilder på populära vapeninfluencers.

En av dessa influencers är småbarnsmamman Casey Cook med närmare 300 000 följare på Instagram.

Hon och många andra unga kvinnor kallas för ”Gun Bunnies” inom rörelsen.

Kort sammanfattat går det ut på att avdramatisera vapen och göra dem till en sexig och rolig accessoar. 

Casey Cook arrangerar även tävlingar där hon lottar ut vapen bland sina följare, likt andra influencers som lottar ut kläder och smink.

https://www.instagram.com/p/Bvg9t5UgUA5/

”Hur många kan jag provocera med det här?” frågar hon sig ett inlägg på Instagram.

https://www.instagram.com/p/BtGpYwylnpb/

”Inget får en att le som en MP5:a”, konstaterar hon under en annan bild där hon håller i den klassiska kulsprutepistolen.

https://www.instagram.com/p/BpXGgdgFAx0/

”Jag tycker att det är bra”

Mat Best säger att han förstår att vapenromantiken kan skapa negativa reaktioner, och varför. Men han stöttar unga kvinnor som vill visa upp sina vapen, och säger att det handlar om att ge människor vad de vill ha.

– Ska du snacka skit om en 24-årig, supersöt tjej som skjuter med automatvapen för att hon försöker bli en bättre människa och lär sig att bära vapen för att kunna skydda sig själv. Om en tjej kan hålla i ett automatvapen och skjuta 30 kulor helautomatiskt, och samtidigt vill visa upp sina muskler från sex dagar i veckan på gymmet, tycker jag att det bara är bra, säger han till Washington Post.

Bisarr vapenporr, hävdar kritikerna.

En möjlighet för människor att leva drömmen, menar Mat Best, som jämför med gymbilder. 

– Människor går till gymmet för att kunna bli kallade atleter, eller hur? Men är de atleter? Antagligen inte, säger han till tidningen, och fortsätter:

– Det finns människor där ute som inte har kunnat vara i det militära av olika anledningar, men de vill sätta på sig en skottsäker väst, de vill springa på skjutbanan med sitt automatvapen och göra en riktig jävla övning. Att få en smak av det goda, så att säga.