Paradisasken har funnits i 60 år. Men i årets ask har ett misstag följt med. Foto: PETER KROONParadisasken har funnits i 60 år. Men i årets ask har ett misstag följt med. Foto: PETER KROON
Paradisasken har funnits i 60 år. Men i årets ask har ett misstag följt med. Foto: PETER KROON
Chokladasken är en jultradition i många familjer. Foto: NILS JAKOBSSON / BILDBYRÅNChokladasken är en jultradition i många familjer. Foto: NILS JAKOBSSON / BILDBYRÅN
Chokladasken är en jultradition i många familjer. Foto: NILS JAKOBSSON / BILDBYRÅN

Här är misstaget i årets Paradisask

Publicerad

Julen står för dörren och så även svenskens årliga konsumtion av Paradisasken. 

De ljusa chokladpralinerna i den gula lådan har varit en given jultradition i 60 år. 

Men i jubileumsårets låda har ett misstag smugits sig in. 

– Det är jag som är skyldig, säger produktansvarige Sara Sjöholm, till Aftonbladet, som var först med att rapportera om missen som fått många svenskar att fundera. 

På insidan locket är som vanligt de härliga mjölkchokladpralinerna uppradade så man kan läsa och fundera på vad man är sugen på. Det är inte helt ovanligt att samtalsämnet kring asken rör pralinerna där i. Någons favorit saknas, någon annan är väldigt förtjust i eventuellt nya bitar. Men i år är samtalsämnet något annat. 

På insidan av locket står det att Paradisasken är en tradition sedan 1957. Sedan kommer huvudbryt. Under står det ”I mer än 100 år har vi på Marabou till choklad i alla dess former.” 

– Gud vilken tråkig nyhet att det gjorts ett human error, säger Sara Sjöholm produktansvarig för Paradis och Aladdin på Mondelez Sverige, som äger varumärket Marabou, till Aftonbladet. 

 

LÄS MER: Delicato gör en egen Aladdinask

 

Felet har funnits där länge

– Det är verkligen mitt eget fel. Det blev så när jag gjorde artwork för asken, förra året tror jag. Vi producerar det långt i förväg, i februari börjar vi att producera för hela året, säger Sara Sjöholm till tidningen. 

Till de som funderat på om det är en nymodighet att skriva "till" i stället för "tillverkat" säger Sara Sjöholm att det naturligtvis ska stå ”I mer än 100 år har vi på Marabou tillverkat choklad i alla dess former”.

Så står det i storebror Aladdin. 

– Där är det korrekt, säger Sara Sjöholm till Aftonbladet. 

Hon lovar att nya rättstavade Paradisaskar kommer nästa år.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag