Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Här är F-kassans miljoner till PR-byrån

Kund. Försäkringskassans kommunikationschef Jonas Lindgren, som sa upp sig i veckan, anlitade Prime PR:s tjänster för miljonbelopp. Foto: Torbjörn Larsson

Försäkringskassan har betalat 38,6 skattemiljoner för att anlita Prime PR:s konsulter.

En av uppgifterna: Uppdatera Facebook för 18 750 kronor.

- Jag förutsätter att det är väl använda pengar, säger Catharina Byström, biträdande kommunikationschef på Försäkringskassan.

Prime PR

Byrån har gått från en omsättning på 109 miljoner kronor 2009 till 176 miljoner 2013. Flera politiker är knutna till PR-byrån, bland annat tidigare S-ministern Ulrica Messing och Moderaternas förre stabschef Carl Johan Swanson.

Härvan kring F-kassan

26/3: Försäkringsdirektör Dani Razmgah befordrades trots att han anställt sin sons sambo och försökt ordna jobb till hustrun.

27/3: Kommunikationsdirektör Jonas Lindgren utsåg sin flickvän till chef och höjde hennes lön. Efter en USA-resa godkände Lindgren att hon fick betalt fast att hon varit ledig.

28/3: Uppgifter visar att Dan Eliasson inte agerat - trots att han känt till jävförhållandet mellan Lindgren och dennes flickvän. Eliasson uppger att han väntar på en internutredning.

29/3: Sex internutredare kritiserar generaldirektör Dan Eliassons version av Jonas Lindgren. "Vi fick order om att allt skulle avslutas", säger en talesperson för gruppen.

30/3: Ilskan sprider sig bland Försäkringskassans anställda. "Det är skillnad på folk och fä", säger en 60-årig kvinna som sparkats efter att hon gjort registerslagningar på anhöriga.

1/4: Jonas Lindgren säger upp sig. "Orimligt och ovärdigt", säger han och anklagar före detta kolleger för att ha agerat domare.

2/4: "Vem kan ha läckt?", frågade säkerhetsstabens chef Torgny Collin personalen, vilket Expressen kunde avslöja genom en hemlig inspelning.

3/4: En ny misstanke om jäv avslöjas då Expressen kan berätta att HR-chefen Lars-Åke Brattlund klivit in som chef "på papperet" för Jonas Lindgrens sambo, samtidigt som han gjort bedömningen att utredningen mot Lindgren bör läggas ned.

4/4: Dan Eliasson erkänner ledningens misstag inför sin personal. Nu ska Försäkringskassan, efter Expressens avslöjanden, riva upp utredningen av den tidigare kommunikations-direktören Jonas Lindgrens agerande.

5/4: Expressen avslöjar att Försäkringskassan använder skattemiljoner för att köpa ut chefer som inte gillas av ledningen. En hög chef, som opponerat sig mot Dan Eliasson, får den här månaden en fallskärm på 2 580 000 kronor.

I september 2012 tecknade Försäkringskassan avtal med kommunikationsbyrån Prime PR.

Hittills har myndigheten varit en kassako för byrån som förra året omsatte 176 miljoner kronor.

Försäkringskassan har sedan 2012 fakturerats nästan 38,6 miljoner kronor, inklusive moms, av PR-byrån, enligt Försäkringskassans presschef Helena Kilström Esscher.

Många skattemiljoner har gått till "strategiskt stöd och rådgivning", visar fakturorna som Expressen tagit del av.

I januari och februari beställde den nyss avgångne kommunikationschefen Jonas Lindgren strategiskt stöd och rådgivning för 1 375 000 kronor från PR-byrån Prime. Han har även flitigt anlitat byråns vd och koncernchef, Markus Gustafsson, för strategiskt stöd och rådgivning. Mellan februari och juli 2013 fakturerade Gustafsson 262 500 kronor i månaden, totalt 1 593 000 kronor, för sina råd.

- I avtalet står att den här typen av strategisk rådgivning är till kommunikationsdirektören. Hur han använt den kan jag inte svara på. Rent generellt handlar strategiskt stöd om långsiktig planering och strategier, säger Catharina Byström, biträdande kommunikationschef på myndigheten.

Uppdaterade Facebook

Andra konsultkostnader omfattar Facebook-uppdateringar. En gäller bild- och textsättning av Försäkringskassans Facebook, till en kostnad av 18 750 kronor. En annan faktura på 72 500 kronor, med fakturadatum november 2013, beskriver kortfattat kommunikationstjänster kring fars dag och Facebook.

Följande uppdatering finns på myndighetens Facebook-sida den 1 november 2013:

"Hej! Fars dag har firats i Sverige i över 80 år. Nu vill vi veta vad dagens pappor önskar sig på Fars dag! Rösta på din favoritönskning här."

52 personer har gillat uppdateringen.

Motiveringen: Många kunder

Konsultkostnaderna motiveras med förklaringen att myndigheten har väldigt många kundkontakter.

- Det är 3,5 miljoner medborgare som har kontakt med oss per år. Det är en väldigt stor myndighet som berör många medborgare, så man kanske ska se det i det perspektivet också, säger Catharina Byström.

Primes presschef Charlie Stjernberg säger att byrån vann upphandlingen innan kommunikationschefen Jonas Lindgren började sin tjänst.

- Jag kan inte svara på hur det kommer att påverka oss, säger Stjernberg om att Lindgren i veckan sade upp sig efter Expressens avslöjande att han anställt sin flickvän på en chefsposition.

- Men normalt sett när en organisation har genomgått en turbulent tid där man har fått stor publicitet, kan man behöva satsa mer på kommunikation, säger han.

Två inhyrda konsulter

Försäkringskassan har runt 45 anställda som arbetar med myndighetens kommunikation. Trots det har myndigheten för tillfället två konsulter som är inhyrda från Prime och arbetar fysiskt på myndigheten. Enligt Catharina Byström har konsulterna fyllt ut tomma vakanser.

Britta Leijon, ordförande i Fackförbundet ST:

- Det låter märkligt och känns som ännu en sak som Försäkringskassan borde ta tag i.

HR-chefen Lars-Åke Brattlund:

- Det är inga konstigheter. Vi tyckte att det var en bra lösning under en tid.

Kommer det här att utvecklas?

- Nej, det tror jag inte.

 

FOTNOT:
Försäkringskassan vill efter Expressens publicering förtydliga att myndigheten har 33 miljoner kundkontakter per år och att den strategiska rådgivningen som omnämns i texten även är till Försäkringskassans ledning.