Hans Knutsson var en hyllad säljare på Electrolux. Foto: Leif JacobssonHans Knutsson var en hyllad säljare på Electrolux. Foto: Leif Jacobsson
Hans Knutsson var en hyllad säljare på Electrolux. Foto: Leif Jacobsson
Den hyllade dödsannonsen. Foto: PrivatDen hyllade dödsannonsen. Foto: Privat
Den hyllade dödsannonsen.  Foto: Privat

Här är dödsannonsen
som alla pratar om

Publicerad

Vissa dödsannonser fångar allmänhetens uppmärksamhet mer än andra.

Den tillägnad dammsugarförsäljaren Hans Knutsson nyligen är en sådan.

– Jag tyckte att det vore lite kul att ha något som inte ser ut som allt annat, säger sonen Jan Knutsson.

"Vila i frid" och kanske ett par väl valda ord.

Så brukar det vanligtvis se ut bland dödsannonserna i våra tidningar.

Men när Hans Knutsson, 93, från Stockholm gick bort nyligen bestämde sig familj, släkt och vänner att hylla honom på ett alldeles särskilt sätt.

Hans Knutsson var en synnerligen framgångsrik dammsugarförsäljare en gång i tiden, och kom att arbeta med vitvaror på Electrolux i Sverige under hela sitt liv, och i dödsannonsen inleder sonen Jan Knutsson:

"Saxat ur Electrolux tidning 1950!”, för att sedan fortsätta med utdrag från företagets interntidning:

"April: "Nytt fenomenalt filialrekord". Maj: "Slår sitt eget en månad gamla rekord. Vi gratulerar till det nya strålande rekordet". Juni: "Det är oss veterligen första gången som en filialsäljare sålt mer än bäste landsortsförsäljare". Augusti: "Hans Knutsson blev 'som vanligt' bäst". Oktober: Den vanliga visan i toppen: Främst Hans Knutsson”.

"En arbetargrabb"

Ja, rekord efter rekord.

Hans Knutsson blev snabbt en omskriven säljare.

En hårt arbetande sådan.

– Min pappa var en arbetargrabb. Sex år i grundskolan. Hela släkten är knegare. Han har gjort en klassresa som heter duga… han slutade som chef på Electrolux i Sverige, förklarar sonen Jan Knutsson.

"Fin och personlig dödsannons"

Dödsannonsen har rönt en hel del uppmärksamhet i sociala medier de senaste dagarna.

"Om du mött Hans så hade du nog köpt en dammsugare oavsett om du velat det eller ej", skriver en person på Twitter.

"Det var en fin och personlig dödsannons. Härligt befriad från floskler..." skriver en annan.

"Det blir antagligen dammsugare till kaffet efteråt", skriver en person med glimten i ögat på Facebook.

Var bästa säljaren någonsin

Hans Knutsson gick bort den 19 juli och enligt sonen var han mycket sjuk.

Men trots sina 93 år, och trots sin resa inom företaget, och att han till slut blev chef, så var det just karriären som dammsugarförsäljare som satte spår. Hans Knutsson var dammsugarförsäljare i blott 9 månader - men han kom att prata om den perioden under resten av sitt liv.

– De sista sex månaderna var han etta hela tiden. Han var mycket stolt över att ha varit en sådan duktig dammsugarförsäljare. Han var då deras bästa försäljare någonsin. Han var stolt över detta, säger Jan Knutsson.

"Hade något många andra saknar"

Jan Knutsson säger att valet av dödsannons föll sig naturligt och att han har funderat på det under ett par år.

– Och sedan tyckte jag att det vore lite kul att ha något som inte ser ut som allt annat. För det här var han stolt över. Som tusan! Han jobbade på Electrolux i hela sitt liv, stort sett, säger han.

Och det är just yrkesstoltheten som några har valt att hylla i sociala medier.

"Hans var nog en man som hade något många andra saknar: yrkesstolthet. Vila i frid Hans", skriver en person på Twitter.

 

LÄS MER: Sven-Olof överlevde sin egen dödsannons

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag