Vinkännaren Carl-Jan Granqvist. Foto: Jens L'Estrade
Vinkännaren Carl-Jan Granqvist.  Foto: Jens L'Estrade

Här är årets dyraste champagne

Publicerad

Har du pengar över efter julhelgen, eller känner du bara för att bjuda dina vänner på något extra när det är dags att skåla in det nya året?

I sådana fall kan årets dyraste champagne hos Systembolaget vara något för dig.

– Sådant här är till för extra speciella tillfällen, säger vinkännaren Carl-Jan Granqvist om den 32 900 kronor dyra buteljen.

Smakar det så kostar det. Och kostar det kommer det ofta från Champagnedistriktet.

Nytillskottet Billecart Salmon Nicolas Francois -61 Magnum anlände till Systembolagets sortiment den första december i år, lagom till jul- och nyårshelgen. Men ännu vet inte Systembolagets presschef Lennart Agén om någon av de tre flaskorna som finns att beställa via Systembolaget har blivit sålda.

– Men visst finns det folk som betalar så här mycket för en flaska, säger han.

Vinkännaren Carl-Jan Granqvist blir dock inte imponerad av det svindlade priset på 32 900 kronor - eller 2193 kronor per glas.

– Jag drack relativt nyligen champagne som hade kostat 150 000 kronor för en flaska. Det var Dom Pérignon från 1966.

Men vad ska man tänka på om man vill dricka så här fasansfullt dyr champagne?

– Man ska se till att man inte betalar för den själv, utan att man blir bjuden.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag